Öppna, hela och försegla

Onsdag den 29:e april skulle läkaren göra en planerad käkledsspolning på både höger och vänster sida. Ett ingrepp där man söver ned mig och går in med två kanyler i varje käkledssida och ”spolar rent” lederna från inflammation med koksaltlösning. Man skulle efterlämnar två små nålstick på varje sida. MEN operationen blev större än väntat och läkaren fick skära upp lite på båda sidor för att få in de större ”metallpinnarna”. Man behövde spola genom lederna kraftigare för att ta bort inflammation och göra en adherenslösning för att få bort de sammanväxningar som bildats i käklederna. Jag fick åka hem samma kväll med order om att äta flytande i två veckor. Imorgon, en vecka efter operation, ska stygnen plockas bort! 


Det började med att jag blev tilldelad en säng och ett armband. Jag bytte om till den vita hjältedräkten, bäddade ner mig och fick distrahera mina tankar med deras surfplatta. Ganska snart bad en nisse mig att gå på toa innan operation. Hon kollade sen med en ”bladder” (ett slags utraljud) om jag kunde tömma urinblåsan ordentligt eftersom är man nervös kan det vara svårt. Men jag blev godkänd.
 
Klockan tolv placerades jag på britsen i operationssal nummer 10. Det var två nissar som kopplade fast sladdar och andra grejer till min kropp. Ena nissen förberedde slangen som skulle föras ner i min ena näsborre (vilket förklarar svullnaden i näsan jag har nu) och ner genom halsen för att jag skulle kunna andas under operation. Den andra nissen distraherade mig genom att förklara att min kropp krigade mot sig själv och att det var därför som inflammationen i käken uppstått. Han förklarade sen att jag skulle andas i en mask för att få i mig syre, likt de stridspiloterna har. Jag tyckte om när han prata på det sättet. Vi prata samma krigsspråk.

Läkaren gick igenom vad man skulle göra under operationen. Jag orkade inte lyssna. Ville bara att det skulle vara över och sa därför lite nonchalant "gör vad du måste göra" och blundade som ett tecken på att nu kör vi! Han svara "självklart, det är precis så det måste bli". Jag tittade upp igen och såg det där leendet som bara en läkare kan ge som inte kan lova några garantier om att det kommer gå BRA. Men jag vägrade tro att operationen skulle kunna bli större än väntat - inte igen! 

Jag fick ett starkt smärtstillande via en pump som gjorde att det snurrade lagom skönt i huvudet. Sen sa nissen ”tänk på något trevligt” medan han sprutade in den mjölkvita sovmedicinen i kanylen. Jag försökte räkna hur många sekunder det tar att somna in. Men man tappar lätt tidsuppfattningen.
 
Här opererade läkaren mig i bägge käklederna i ungefär en timme och trettion minuter. Gosegrisen fick ligga kvar och vänta på mig på UVA (uppvakningsavdelningen). 

Jag vakna på UVA (vet dock inte när), men utan att slå upp ögonen, när jag kände den intensiva smärtan i mina käkleder. Jag frös jättejättemycket också. Så där mycket att man skakar och darrar i hela kroppen! Nissarna talade om för mig efteråt att jag frusit så mycket att hela sängen skakat. Jag minns bara att jag försökte peta in ett finger i munnen för att sluta skallra tänder. Men det gick inte för jag fick inte upp munnen tillräckligt mycket. Försök förstå paniken med nyopererade käkleder och samtidigt hacka tänder? Försök förstå hur svårt det är att slappna av och inte röra en min när man bara vill grimasera och bita ihop för att försöka hantera smärtan? Det här var mitt värsta skräckscenario!! Nissarna la på mig tre uppvärmda täcken och tre varma tunga gelédynor för att värma upp mig och som för att ”hålla om” mig. Det blev som en konstgjord kram. Det hindra mig från att skaka så mycket. Jag fick också en huva över mig för att hålla huvudet och käkarna varma. Det fick mig slappna av och stå ut.
 
Klockan var fyra första gången jag orkade slå upp ögonen. Jag vet inte hur länge jag innan hade legat och frusit och haft så där riktigt ont (varje sekund känns ju som en liten evighet när man har ONT). Men smärtan blev bara en aning lättare efter att jag slutat frysa. Jag var likblek. Jag fick morfinsprutor och annan smärtstillande via dropp. Jag somna om bara kortare minuter (varje minut jag lyckades sova kändes som en liten seger) innan smärtattackerna började om. Jag fick växla mellan att sova sittandes och liggandes för att se om det hjälpte. Jag låg och höll i min egen haka med händerna. Grisen fungera också bra att lägga under hakan för att avlasta. Det enda jag hade i tankarna var att jag aldrig skulle stå ut och klara av att göra det här igen!! Jag kan lova att jag mådde sämre än vad bilderna visar. Det var för smärtsamt och tufft. Men jag vet att jag kommer behöva göra det igen... Så jag försökte istället tänka på er i min lilla armé som hejar på mig och stöttar mig i det här kriget. Det hjälpte. ♥

Sen hörde jag nissarna prata om ”lilltösen”. De talade så där tyst ute i salen att jag knappt hörde vad de sa. Men jag visste att de pratade om mig. Om mina käkleder.

Läkaren tog tag i min hand och höll om den medan han berätta om operationen. Det var inget lugnande besked. Men en förklaring. Han berätta att käkledsoperationen i sig gått bra, men att man hade tvingats skära upp lite på bägge sidor. Man hade behövt öppna upp för att få in de grövre "metallpinnarna" för att kraftigt spola igenom leden från inflammation med 200 ml koksaltlösning och ta bort sammanväxningar som bildats. Stygnen skulle man plocka bort redan nästa vecka under ett återbesök. DÅ, blev jag klarvaken! Planen var ju att man skulle gå in med två kanyler på varje sida. Det krävs varken skalpell eller tråd för det. Det skulle knappt vara värt att kallas "operation" om allt gått riktigt BRA. Men så blev det alltså inte… 

Allt det här kom egentligen inte som en chock. För jag hade redan fattat när jag vakna och hade så där ont att något var fel. Men ändå var det kvävande att höra. Ännu en gång få höra ”lilltösen har genomgått en större operation än väntat”. Jag slet av mig de tunga gelédynorna för att få ner tillräckligt med syre i lungorna. Syrgasslangen i näsan hade de redan dragit ur. Jag ville bara storgråta för att operationen inte alls gått bra. Läkaren ljög ju! Men det var fysiskt omöjligt att börja hulka nu. Jag försökte istället tänka rationellt att själva operationen, det nya ingreppet, i sig ändå gått bra. Inga konstigheter. Läkaren talade bara om vad som de blev tvugna att göra. Det var himla snällt att han höll mig i handen när beskedet kom. Jag hade ingen annan än gosegrisen där. Men faktum kvarstår: det här var inte planen.  

Nissarna gav mig apelsinsaft, piggelin och vaniljglass för att jag skulle piggna på mig. När klockan närmade sig sju på kvällen fick jag åka hem. Jag har inte sovit många timmar i sträck sedan ingreppet. Det är också svårt att försöka hälla i sig näring när man inte kan öppna munnen mer än någon millimeter, har ont och tappat aptiten! Men det känns liiiiiite bättre för varje dag. Samtidigt blir jag tröttare och tröttare för att jag inte får i mig tillräckligt med näring. Det blir en enda ond cirkel. Men snart borde det vända och bli bättre. Hoppas jag! 
• Kategori: Kampen, Operationer; • Taggar: Ehlers-Danlos Syndrom, Gävle Sjukhus, Käkkirurg, Reumatism, Smärta, käkledsspolning, operation; • Kommentarer (3)

Kommentarer:

1 Josefine:

Hej! Jag hittade din blogg via blogg.se s framsida. All styrka till dig!
Är rätt ny här och undrar lite mer exakt vad du har för problem med käkarna?
Kram!

Svar: Hejsan Josefine! Kul att du kika in och skrev några rader till mig. Fint! Jag har en reumatisk sjukdom (inflammatorisk ledsjukdom) som gjort att jag fått inflammation i käklederna. Inflammationen har i sin tur "ätit" upp delar av käkleden så att den blivit skadad. Under den här senaste käkoperationen försökte man spola bort inflammationen och ta bort små sammanväxningar/brosk. Det problem jag har med käkarna är alltså att inflammation + sammanväxningar orsakar smärta och svårighet att gapa tillräckligt stort. Så man gjorde det här ingreppet för att jag helt enkelt ska kunna äta normalt igen... Hoppas det inte blev en allt för komplex beskrivning. :) Kramkram! Och välkommen! :)
Camilla Blomberg

2 Tisa:

Stor kram till dig!

Svar: Bamsejättekramar till dej Tisa!
Camilla Blomberg

3 Lise-Lott:

Hej igen Camilla!
Jag har så svårt att förstå hur de kan skicka hem dig i det där skicket? Med sådana smärtor! Men det kanske känns bättre för dig att vara hemma? För mig är det tvärtom; känns förfärligt att bara ha sig själv och smärtorna, eller andra sjuka symptom, närvarande hela tiden. Samtidigt brukar det vara jobbigt att ha besök. Sjukhusmiljön ger fler distraktioner och trygga rutiner, samtidigt finns hjälpen nära om något händer. Men du kanske inte har så långt till sjukhuset som jag?/stora kramar till dig

Svar: Hejsan! Så länge man får i sig vätska så klarar man sig typ själv om man ska lyssna på nissarna. Nej, men det är skönt att få komma hem också. Det var ju planen. Men det är klart det kan vara skönt att få vara kvar också och verkligen få hjälp - precis när man behöver den. Det är dubbelt. Just nu när det börjar vända och bli bättre så känns det skönt att jag åkte hem. Men nästa gång kanske jag ligger kvar istället. Men jag vill inte heller planera att jag ska sova kvar om det skulle gå bättre nästa gång. Då känns det också tungt. Det finns nog ingen helt optimal lösning. Jag har 30-40 minuter med buss så det är inte så farligt. Sen har jag hälsocentralen 15minuters promenad bort. Jag överlevde ju den här gången också, även om det var och är riktigt tufft. Som tur var hade jag morfintabletter sen en tidigare knäoperation som jag kunde ta när alvedonen inte räckte. Kramarnas kram!
Camilla Blomberg

Kommentera här: