Jag dör, men klarar mig

Jag ska träffa käkkirurgen på måndag. Jag börjar känna stressen. Jag minns hur det var sist. Att bara sitta där och vänta på ett besked man egentligen redan vet, men man vill bara inte höra det! Vetskapen om att man vilken sekund som helst kommer ropas in och DÅ hör jag det – operation – det ger panikkänslor.  Det blir så verkligt.

Jag får flashbacks från tidigare gånger. Det är jobbigt att bara skriva om det. Hela kroppen säger ifrån. Jag fryser så mycket att jag skakar. Det sitter så djupt i mig att jag inte får berätta. Men jag vet nu att jag visst får. Det är min berättelse. Min upplevelse. Min känsla.

På måndag vill de att jag fyller i vem som är min ”närstående” i hälsodeklarationen. Samma ångestfyllda fråga som vanligt. Jag försöker välja att inte bli sårad av omgivningens lovord som inte uppfylls. Att ena dagen få höra att någon tänkt finnas där, för att nästa stund höra att jag kanske borde fixa en back-up trots allt… Det gör mig förbannad. För det låter alltid så bra utåt sett. Till en början. Det här sårar mig djupare än vad jag egentligen vågar erkänna för mig själv. Varje gång det händer. Det ska inte behöva vara så här jobbigt. Jag vet det nu.

Jag har sövts ner närmare 30 gånger. Jag är van vid det, sägs det. Jag har ju så mycket erfarenhet av operationer. Men jag är också van vid att vara ensam. Jag är van att vakna och ingen är där. Jag är van vid att det blivit svårare när någon är med. Jag är van vid att jag blivit tryggare när jag är själv. Jag är van med att ingen förstår när jag försöker förklara det här. Jag hatar allt det jag blivit van med och andra älskar hur bekvämt det blivit för dem! Jag blir kall och försöker inte känna. Men jag vet att man inte kan välja att inte känna sig övergiven. Det är något man bara känner sig ändå. 

Jag lägger inte ner någon större energi på att tuffa till mig och tänka att jag klarar den här utmaningen också. För det gör jag alltid ändå. Det går inte att ”inte klara sig”. Det är bara att göra det. Däremot får jag tvinga mig själv till att vilja klara det.

Jag vill inte höra ”kan man inte göra saker fast man inte vill ibland”, precis som om det vore någon revolutionerande insikt. För det hjälper ingen annan än de som säger det. För om man är trygg i tanken på att jag klarar det här fint, då känns det nog lite mindre jobbigt att göra mig besviken. För hallå! Jag klarar mig! Men varje gång det händer försöker jag tuffa till mig själv. För rent känslomässigt känns det som jag dör. Varje gång. Men fan, till er lättnad så klarar jag mig. Fast jag inte vill.

Jag dör, men klarar mig. 

• Kategori: KampenTaggar: Ensamhetskänslor, Käkkirurg, barnreumatism, besked, inflammation, käkled, operation; • Kommentarer (3)

Kommentarer:

1 moa:

Du ska ju inte behöva ha det såhär. Vad tror du skulle hjälpa dig i dagsläget? Finns det något som skulle göra din ångest och stress mindre jobbig? Som är möjligt? Med tanke på allt tufft som du behöver gå igenom, och din ångest för separationer och ensamhet, har du funderat på att ta någon medicin? Typ SSRI, för att kanske få ett lite bättre mående överlag? Vad tror du själv skulle kunna hjälpa dig?
Kramar

Svar: Hej, det är stora och viktiga frågor du ställer och jag är glad att du vågar ta i dessa frågor. Men att svara på dem är svårt. Jag önskar jag kunde svara på riktigt utan att skriva. Och där har vi en sak jag skulle må bra av. Att kunna prata om det svåra med någon trygg person exempelvis. Jag känner att jag skulle kunna utveckla det här svaret men jag orkar inte just idag. Det får ändå inte plats här i en liten svarskommentar. Men jag är glad att du ställer frågor. På riktigt!!
Angående medicin. Enligt de tester och samtal jag ändå fått så har man dragit slutsatsen att jag är möjligtvis nedstämd, men inte deprimerad. Jag har "normala" reaktioner på onormala situationer och därför inget "sjukt mående" som bör behandlas med SSRI-mediciner. Det är vad jag får höra.

Det här kanske inte svarar på dina frågor men längre än så kommer jag inte ikväll.

Tusen tack för dina reflekterande frågor och stora godnattkramar!
Camilla Blomberg

2 Anonym:

Camilla. Det gör ont att läsa ditt inlägg som är så fullt av de smärtsamma insikter som du har tvingats till. Jag önskar så att jag hade några stora och kloka ord att säga, men tyvärr.
Du har med säkerhet all rätt att uttrycka din besvikelse över omgivningens svek och vi borde alla skämmas, ( även jag, som tycker mig finnas i utkanten då jag följt din blogg ganska länge nu) eftersom vi oftast inte vågar ta diskussionerna så djupt som du skulle önska.
Jag tycker inte att du behöver tvinga dig att "vilja klara" operationer, smärta och ensamhet etc. Räcker det inte att du gör det?? Jag tycker det är mer än nog.
För vad det är nu är värt så ska du veta att jag på ett långt avstånd läser och bryr mig.
Många kramar
Eva

Svar: Jag blir otroligt glad av dina ord Eva ska du veta. Det betyder mycket för mig även om vi inte känner varandra. Det känns skönt att någon läser och bryr sig och kan bekräfta det ibland. Att man liksom "finns" fast än det är via en skärm. Tack och kram! 🌸🌸🌸
Camilla Blomberg

3 Amanda CL:

Hoppas det har gått bra idag!

Svar: Tusen tack för att du tänkt på mig idag! Det värmer mer än du anar!!! Jag kommer med en lägesrapport senare. 💕
Camilla Blomberg

Kommentera här: