Tips på hjälpmedel

När jag pratar hjälpmedel med mina reumatikerkompisar är det första jag får höra protester som ”allt är såå fuuult!!”. Det kanske inte låter ”coolt” eller ”roligt” med hjälpmedel. Men min övertygelse är att visar jag att det är okej med hjälpmedel, då kommer andra att kunna se och acceptera det också. Att använda hjälpmedel är inget någon någonsin ska behöva skämmas för!
 
Idag finns det ett stort utbud av hjälpmedel i olika former och färger. Det finns exempelvis mönstrade käppar, kryckor med anatomiskt grepp som inte ger blåsor på händerna och greppvänliga bestick som inte ser mer annorlunda ut än grillbestick.
 
För mig har hjälpmedel blivit en så naturlig del i vardagen att jag inte längre tänker på det. Och det är så det ska vara! Mina favoriter är värmefilten när mina leder gör ont, de tjockare besticken som är lättare att hålla och ”pip-muggen” som gör det enklare för mig att få i mig näring trots inflammation i käklederna. Det går inte en dag utan att jag använder dessa hjälpmedel! Och vet ni vad? När jag ska titta på film med mina vänner får jag aldrig ha värmefilten ifred eftersom de också vill mysa under den. Så ”ocoolt” var det trots allt inte.
 
Hjälpmedel har möjliggjort mycket för mig i livet. Världen har blivit så mycket större. Hjälpmedlen gjorde kärleken tillgänglig. Utan exempelvis kryckorna hade jag aldrig tagit mig till skolan och haft roligt med mina vänner. Det är något jag inte skulle vilja gå miste om bara för att en del anser att hjälpmedel är fult. För mig har kryckorna gett mig så mycket fint i livet som jag annars skulle missat.
 
Jag har också ogillat hjälpmedel. Tills jag provade och insåg hur mycket enklare min vardag kunde bli. Hur har jag någonsin klarat mig utan? Varför provade jag inte tidigare? Kan det verkligen vara så här lätt? Hjälpmedel är en investering för livet. Och det behöver inte vara en tråkig sådan. Hjälpmedel ger mig superkrafterna jag inte trodde att jag hade eller någonsin skulle kunna få.
 
Använder ni några hjälpmedel i vardagen? Jag kan tipsa om en hemsida för er som söker hjälpmedel som kan underlätta vardagen: www.reumashop.se.
 
• Kategori: Sponsrat innehållTaggar: Ehlers-Danlos Syndrom, Reumatikerförbundet, Reumatism, Smärta, hjälpmedel; • Kommentarer (2)

Kommentarer:

1 Malin:

Jag sitter för närvarande i rullstol, de lilla jag "går" är med gåbord, rullator eller axilarkryckor. Det är stora och skrymmande hjälpmedel som man inte bara kan se förbi men nej, jag skäms inte för dem! Däremot är jag rädd att folk dömmer mig, vilket jag vet att folk gör. Exempelvis min f.d. chef tror att jag har "fel på huvudet" bara för att jag har skadat ryggen och sitter i rullstol.

Utöver detta använder jag även diverse ortoser dagligen. Sen har jag ett burköppnargrepp och en greppvänlig potatisskalare. Tyvärr måste jag bekosta de flesta hjälpmedlen som jag använder för hushållssysslor själv, vilket jag inte har råd med.

Men jag håller med dig! Innan jag testade tyckte jag att de var hemskt att använda massa hjälpmedel. Nu är jag bara tacksam och inser hur stor skillnad det gör. Utan rullstolen skulle jag inte komma utanför dörren, eller ens ur sängen. Så visst är det fantastiskt att dessa hjälpmedel finns när man är i behov av dem :)

2 Tisa:

När jag var liten hade jag rullstol, skenor, en typ av rullator och en specialsax som var lättare att klippa med. Nu har jag bara kryckor ibland.

Kommentera här: