Hej kryckor och cellgifter!

Idag ställde jag mig i fighterpose inför läkarbesöket på reumatologen. Det kändes viktigt. Jag träffade två läkare och två sjuksköterskor. Jag hejade på två av mina "gamla" sköterskor också. 
 
Efter en grundlig kontroll av alla leder blev det bestämt att jag skulle få en kortisonspruta i högra fotleden, eftersom jag har en inflammation. Själva injektionen gick supersnabbt och bra. En bomullstuss med sprit, en kortisonspruta, en spruta med bedövning och ett plåster. Klart! Det kändes knappt. Nu måste jag använda kryckorna första dygnet för att låta foten vila.
 
Som jag skrivit tidigare vill min käkläkare att jag ska dubbelmedicineras. Jag har sedan tidigare Simponi 1ggr/månaden. Det är ett slags biologiskt läkemedel. Nu ska jag även lägga till Metotrexat 1 ggr/veckan. Det är ett slags cytostatika/cellgift. Båda sprutorna kan jag ta hemma själv i låret. Tanken med att dubbelmedicinera är att min käkledsoperation ska hålla längre än max 6-12 månader. Som det är nu opereras jag ju regelbundet varje år...
 
I bästa scenario kommer jag göra en ny käkledsoperation snart och att den kommer bli den sista på läääänge om dubbelmedicineringen fungerar. Skulle medicinerna ändå inte fungera så kan man trippla och fyrdubbla! Frågan är dock om det i käklederna är inflammation, atrosfibros (mjukdelar som växer samman) eller en kombination av båda. Medicinerna påverkar egentligen bara inflammationerna.
 
Jag provade Metotrexate-sprutorna när jag var ca 15 år. Efter ett par månader blev jag dock tvungen att avbryta behandlingen på grund av illamående. Jag klarade knappt av att äta. Det kan tänkas dumt lägga till den här medicinen eftersom jag redan har svårt att äta på grund av smärtan och skadorna i käklederna. Men på längre sikt borde ju medicinen hjälpa om jag slipper opereras lika ofta. För att vara extra försiktig kommer jag öka styrkan efter tre doser, och efter ytterligare tre doser ökas det ännu mer osv.
 
Det jag tycker känns mest jobbigt med tilläggsbehandlingen, förutom risken att bli illamående igen, är blodprovstagning var 14:e dag i tre månader innan det äntligen börjar glesas ut.  
 
Jag har bara skrivit upp en massa fakta nu. Hur jag egentligen känner mig efter besöket har jag inte haft tid att reflektera över. Jag har fått så mycket information att jag vill skriva ner så jag kan gå tillbaka om jag glömmer något. Det blir lätt övermäktigt innan jag fått rutin på allt. Jag måste nog sätta mig ner och rita upp ett smart behandlingsschema. Metotrexate 7,5 mg de första tre fredagarna, sen 10 mg tre fredagar och sen 15 mg tre fredagar… Folacin varje söndag och onsdag. Simponi den 20:e varje månad. Provtagning på måndagar varannan vecka. Ena medicinen ska förvaras i kykskåp. Den andra ska inte förvaras i kylskåp... 

 
• Kategori: KampenTaggar: EDS, Reumatism, atrosfibros, barnreumatism, cellgift, inflammation, kortison, kryckor, metotrexat, simponi; • Kommentarer (3)

Kommentarer:

1 Anonym:

Tur du har en skön soffa o en fighting spirit!!! En eloge till bästa Camilla!Du klarar av det här också sk du se! Du är starkare än många andra även om du inte själv känner det så!!Griskramar till dig/ Annica

Svar: Eller hur! Det känns i alla fall liiite mindre skruttigt med en skön och mysig soffa. Gosegriskram 🐷
Camilla Blomberg

2 Embla :

Du är en fighter Camilla!! Massa kramar från Embla

Svar: Åh tack Embla! Fighterpowerkramen!
Camilla Blomberg

3 countrypride.blogg.se:

Varma goa styrkekramar till dig <3

Svar: Superpowerskramar!
Camilla Blomberg

Kommentera här: