Utlåtande av ryggskydd

Sponsrat innehåll.
 
Jag har fått förmånen att prova ryggskyddet "LÄTT STABILISERANDE RYGGSKYDD" (direktlänk).
 
Jag var lite orolig i början att skyddet skulle kännas för stort. Enligt Rehabotekets storlekstabell passar den minsta storleken (S) för den med en midja om 71 – 81 cm. Min midja är ungefär 60+ cm och jag borde kanske haft storlek XS, om det funnits. MEN ryggskyddet satt som ett smäck i storlek S! Ryggskyddet har ett brett kardborrband som gör att det enkelt går att justera storleken några centimeter.
 
Jag tyckte ryggskyddet kändes väldigt elastisk och trots en stor middag i magen kändes inte skyddet för tajt/spänt. Kardborrbands-spännet fäste bra och åkte inte upp av sig själv oavsett gymnastiska övningar eller om jag försökte spänna ut magen allt jag kunna. Dock fransar kardborren upp sig lite och blir lite "luddig". Kanterna av tyget är också lite vassa. Men det går bra om man har en T-shirt eller annan tunn tröja emellan, vilket också rekommenderas på Rehabotekets hemsida.
 
Det kändes lägligt att prova skyddet nu när jag varit sängliggande/stillasittande en vecka i samband med käkledsoperationen. Jag känner att jag fått ont i ländryggen av att vara passiv. Det här ryggskyddet har hjälpt mig att ge stöd åt ryggen och smärtan har direkt känts lite bättre när jag satt på mig den! Den gick bra att ha en tjocktröja över ryggskyddet utan att det syntes att jag hade skyddet på mig. Dock upplevde jag att ryggskyddet åkte upp efter bara några minuters användning och korvade sig i tyget. När den gled upp så satt skyddet mer likt en "kortsett" (se bild ovan) och inte stödjande på "problemområdet" som är i ländryggen (nedre delen av ryggen)... 
 
Ni hittar fler skydd på Rehabotekets hemsida: https://www.rehaboteket.se/
 

Kommentarer:

1 Anonym:

Under tidiga skolår gick en tjej som hade ryggproblem i klassen under mig. Hon hade alltid ett ryggskydd...
Skönt att det passade då!

Svar: Ett riktigt bra skydd kan göra stor skillnad :)
Camilla Blomberg

Kommentera här: