Ett kallt knä

Jag har fortfarande svårt att gå efter kortisonsprutan i knä. Men jag klarar mig ganska okej på jobbet. Jag ler när jag tänker på att min sjukgymnast aldrig skulle kallat det ”gå”. Hon skulle kallat det ”ett sätt att ta sig fram på”. Jag liksom släpar benet framåt i ett självvalt låst läge på 85 grader. Sättet jag går/tar mig fram på är exakt som under den perioden då knät satt orubbligt fast i det här läget. Det är möjligt att böja och sträcka benet den här gången. Men det låser sig nästan varje gång jag rör på benet! Låsningen släpper ganska fort igen men det känns ändå väldigt obehagligt. Jag kan ju inte ens gå ett enda normalt steg utan att knä låser sig. Att gå ner för en trappa känns superläskigt eftersom jag inte vet om benet faktiskt kommer böja sig! Om benet råkat låsa sig mitt i steget nerför kommer jag ju flyga framstupa ner för trappan… Jag hoppas att låsningarna blir färre så fort svullnaden lagt sig. 
 
En konstig sak jag upptäckte igår! När jag är svullen i knä brukar knä normalt sett bli varmt. Inget konstigt att känna en tydlig skillnad. Men den här gången är mitt knä KALLT!! Mitt sjuka knä är iskallt i jämförelse med mitt "friska" knä. Har någon av er varit med om det förut?? Det känns lite spooky. 

 
• Kategori: KampenTaggar: EDS, Knä, Reumatism, atrosfibros, kall, kortison; • Kommentarer (2)

Kommentarer:

1 Malin:

Hej,

Är det möjligt att få din email? Jag skulle vilja komma i kontakt med dig på mailen?

Svar: Hej Malin, jag slänger iväg ett mejl på en gång så har du mina kontaktuppgifter. :)
Camilla Blomberg

2 Sara:

Mina knän (speciellt det sämre) kan pendla från dag till dag mellan iskallt o blålila missfärgningar eller vara varmt o rött.

Svar: Jaha oj vad märkligt. Har du fått någon förklaring varför?
Camilla Blomberg

Kommentera här: