Le! Det är sommar.

Det känns som om jag går till sjukhuset med en spänning i kroppen numera. Det är som att jag väntar på operationsbesked. Främst i käkleden. Jag tänker ibland ”den här gången kanske de säger att jag behöver opereras”. Men så blir det inte så och jag tänker vid nästa besök ”men den här gången kanske” och så fortsätter det. Jag är på helspänn för att vara beredd (som om det fungerar så…). Det är inte att jag känner att behovet för operation finns idag. Jag har stora gapsvårigheter och käklederna är inte alls bra. Men de ”fungerar”. Det är bara det att jag vet att det kan behövas en ny operation inom en snar framtid, och så kommer det alltid vara.
 
Under dagens besök pratade nissarna i alla fall inte om operationsplaner. De sa förstås att käkleden är väldigt ojämn, att jag saknar käkledsdisk på ena sidan och att det knakar och sprakar väldigt mycket. Men så är det bara. De försöker få käkleden fungera så bra (läs: minst dåligt) som möjligt utan kirurgi. 
 
Jag vet inte för vilken gång i ordningen som jag fått göra avtryck med sådan där gegga i munnen nu. Det har varit svårt när jag inte kunnat gapa tillräckligt. Sen, när jag väl fick in skenorna som man fyller med gegga, så ska det ut ur munnen i helt skick också. Jag har hunnit samla på mig nästan 10 färgglada tandborstar som uppmuntran efter varje gång de kämpat med avtrycken som misslyckats gång efter gång. Det är inte smärtfritt med mina trasiga leder. Men till idag hade de specialtillverkat (vilket var ett projekt i sig) en väldigt liten skena som de fyllde med gegga. Den här gången kunde de äntligen få det avtryck de kämpat med i flera månader! Innan alla sommarsemestrar börjar borde jag få en sprillans ny bettskena som ska fungera som avlastning för käklederna. Det blir nog bra.
 
Jag kan gapa 26 mm idag. Det är inte bra, men det är okej. Jag ska fortsätta träna/tänja gapförmågan 7 gånger om dagen i hopp om att kunna få tillbaka mer rörlighet. Det borde bli enklare att skratta, äta och prata då. 
 
• Kategori: KampenTaggar: EDS, Reumatism, Smärta, artrosfibros, bettfysiologi, bettskena, käkled, skratt; • Kommentarer (1)

Kommentarer:

1 Jennifer Queen:

Hoppas allt går bra :)

Svar: Det hoppas jag med. Det visar sig om någon vecka! :)
Camilla Blomberg

Kommentera här: