Uppdrag: hålla mig vaken hela natten

Jag försöker göra den här nattvakan inför EEG-undersökningen till en rolig grej. Jag har exempelvis lagt till flera olika filmer på Netflix inför mitt filmmaraton. Pizzan är redan i ugnen och popcornen poppade! Gosegrisen ligger under värmefilten. Det låter nästan lyxigt och mysigt att behöva vara nattvaken inför sjukhusbesöket. Fast jag får ju inte ha det för varm och skönt. För då somnar jag och det är inte tillåtet just nu…
 
Jag fick ett jättebra tips av en kollega på jobbet för att hålla mig vaken: spela tv-spel eller liknande! Eftersom spel ofta kräver att man är ”på sin vakt” och hela tiden aktiv för att inte förlora och dö, så tror jag faktiskt att det kan vara ett jättebra sätt att hålla sig själv vaken på. Bättre än att läsa en bok eller titta på film åtminstone. Det blir så passivt.
 
Jag vet inte varför jag får det att låta som att hålla sig vaken är det ”tuffaste” med allt det här. Egentligen är det kanske den enklaste biten? Men genom att fokusera på det jag KAN påverka så förhindrar jag paniktankarna över det jag INTE kan påverka. Att lista upp sakerna som går att påverka kan också hjälpa en känna mindre vanmakt.
 
Exempel på saker jag INTE kan kontrollera:
Vad undersökningen kommer visa eller inte visa. Om jag får ett framkallat krampanfall eller inte.
 
Exempel på saker jag KAN kontrollera:
Smaken på min pizza. Vilka filmer jag vill se. Spel jag vill spela. Om gosegrisen ska få följa med. 
 
• Kategori: KampenTaggar: EEG, epilepsi, nattvaken, trötthet; • Kommentarer (3)

Kommentarer:

1 Therese:

Hoppas allt går bra och att du lyckades hålla dig vaken :)

Svar: Tack Therese, det var supersvårt. Jag slumrade till flera gånger men det gick ju bra ändå. :)
Camilla Blomberg

2 Anonym:

Är också nyfiken på om du höll dig vaken och om du sedan kunde sova på sjukhuset. Och om du fick hjälp med skjuts fram och tillbaka. Hade jag bott närmare kunde jag ha hjälpt till😊.
Hoppas att du är hemma nu och allt har gått bra
Kramar
Eva

Svar: Jag höll mig inte riktigt vaken hela natten. Jag somna till någon minut då och då. Men det gick ju ganska bra att somna på sjukhuset ändå så det gjorde kanske inte så mycket. Jättefint erbjudande. Men jag ser hellre någon som lyssnar på mig, än skjutsar mig. Så på det sättet är du närmare än många andra, fast du bor längre bort.
Ja, nu är jag hemma och inväntar provsvar om någon vecka.
Jättekram!
Camilla Blomberg

3 Jenniey Love:

Håller tummarna för dig gumman! Hoppas verkligen du lyckas hålla dig vaken. kramiz<3

Svar: Jättetack! Det kan behövas nu. Jag vet inte riktigt vad jag ska hoppas på, men på det bästa, vad nu än det är... Stor kram!
Camilla Blomberg

Kommentera här: