Bra och dåligt

Igår var jag till sjukhuset för kontroll av käklederna igen. Jag har känt att lederna blivit sämre de senaste veckorna. Det har blivit svårare/ondare att gapa. Men efter kontrollen kunde läkaren konstatera att det GÅR att gapa, det gör ”bara” ont. Alltså, käklederna har inte växt ihop i artrosfibros. Det här är både bra och dåligt. Först bra. Bra därför att då behövs ingen operation för att bryta upp lederna. Sen dåligt. Dåligt för att det då troligtvis är inflammation och det ”äter” ju på lederna ännu mer och det kan behövas ingrepp för att förhindra det…

Sen prata vi om "primära" och "sekundära" konsekvenser. I första hand orsakar käklederna smärta och förstörelse som gör att lederna inte riktigt fungerar (läs: faller ihop). I andra hand gör det att jag får svårt att äta och prata. 
 
Men just nu ska jag prova bettskenan, efter man slipat den ytterligare, i drygt en vecka och se hur det känns. Jag ska fortsätta träna gapförmågan. Helst 7 gånger om dagen. Det kan bli aktuellt att jag får någon slags ”maskin” som ska hjälpa mig träna gapförmågan.
 
För övrigt har jag fortfarande ont i ryggen och nacken sen jag åkte de där karusellerna i onsdags. Man kan känna att huden är alldeles varm och svullen där jag är inflammerad. Andra ställen har jag några små röd-blåmärken. På något ställe har jag även ett skrubbsår. Men det blir bättre. Jag har inte lika ont som jag hade i början och jag är inte fullt lika öm vid beröring (kan ta emot en lätt kram). Men jag är väldigt påverkad av det här ändå. Inte bara att jag är väldigt stel. Jag blir så himla trött av att ha pågående inflammationer i kroppen! 

 

Kommentarer:

1 Anonym:

Det låter riktigt jobbigt med dina käkar.
Kram
Eva

Svar: Ja det kan vara riktigt besvärligt ibland. Det blir liksom aldrig tillräckligt bra. Kramar!
Camilla Blomberg

2 Anonym:

Det låter riktigt jobbigt med dina käkar.
Kram
Eva

3 Anonym:

Det låter riktigt jobbigt med dina käkar.
Kram
Eva

Svar: De krånglar liksom hela tiden mer eller mindre känns det som. Skickar ett lass med kramar!
Camilla Blomberg

4 Anonym:

Det låter riktigt jobbigt med dina käkar.
Kram
Eva

5 Anonym:

Det låter riktigt jobbigt med dina käkar.
Kram
Eva

Kommentera här: