Borttagning av stygn

Det sved bara lite när stygnen (10 st ?) plockades bort. Det kändes mest obehagligt att kunna höra hur käkkirurgen med en vass liten skalpell skar av tråden och drog ut stygnen och tog bort sårskorpor. Det är ju så nära örat. Men det som egentligen gjorde mest ont var när nissen skulle sätta fast tejpen (jag ska tejpa såret ett par veckor till) och tryckte med fingrarna över såret. Jag är fortfarande ganska öm. Annars gick alltihop väldigt snabbt. 
 
När jag berätta att jag mår betydligt bättre idag än sist vi sågs (det var i början på veckan när jag fortfarande var inlagd) sa käkkirurgen att en sten äntligen lossnat från hans bröst. Det var roligt att se mig piggare och inte lika smärtpåverkad. Jag berätta att det tog 4 timmar (2 pauser för mindre stödvila) att få i mig hela frukosten för bara någon dag sedan, men att nu gick det bättre. Det är fortfarande flytande eller mosad mat som gäller, men det har blivit lättare (läs: mindre svårt). Nissen sa sen att det är ett stort projekt att äta mat efter en sådan här stor operation. Det är knappast så man bara kan svänga förbi en mack och ta en korv med bröd om man blir hungrig. Det krävs så mycket mer. 
 
Från och med nu får jag börja ”stretcha” käkleden. Börja gapa och tänja lite på gränserna. Jag kan fortfarande inte gapa speciellt mycket. Max 1 cm. Men det är inget konstigt eftersom det inte gått mer än drygt en vecka efter operation. Det kan ta flera månader innan jag upplever en förbättring. Lagom till att håret hunnit växa ut igen.  
 
• Kategori: Kampen, Operationer; • Taggar: Ehlers-Danlos Syndrom, Reumatism, Smärta, flytande kost, käkled, stygn, sår; • Kommentarer (5)

Kommentarer:

1 Eva :

Fortsätt att kämpa, Camilla
Det är så gott att veta att du mår bättre.
kram
Eva

Svar: Jag hänger i, Eva. Det känns skönt att det blir bättre och bättre. Jättekram!
Camilla Blomberg

2 Thegra:

<3

Svar: Kramar 💕
Camilla Blomberg

3 Maja:

❤❤❤

Svar: Bamsekramar 💗
Camilla Blomberg

4 Tisa:

Härligt att du börjar må lite bättre!<3

Svar: Tack fina du. Känner mig mycket bättre nu också. :)
Camilla Blomberg

5 Malin:

Härligt att de går åt rätt håll. Även om de tar 4 timmar att äta frukost så kan du glädja dig åt att du faktiskt kan äta <3

Svar: Ja nu går det snabbare. Är inte lika illamående nu heller när jag fått hjälp med smärtlindringen. Så jag försöker njuta av olika smaker igen. :)
Camilla Blomberg

Kommentera här: