Våga fråga

Jag har inte skrivit sedan i tisdags därför att jag behövt tid att tänka. Och för att skriva. Men inte här. Vissa saker vill jag kanske inte dela med alla. Några hemligheter behåller jag därför mellan mig och Gosegrisen. Fast egentligen har jag inte skrivit därför att jag velat skona er från mina tankar. Ni skulle ändå inte vilja höra mig berätta tror jag. Helt ärligt. För det där tyngsta vill ingen prata om. Men det ingen fattat är att när en berättar för någon som lyssnar och vågar ta i det allra svåraste, oavsett vad det svåra är, då reagerar en nästan alltid med lättnad. Att bli nertystad gör ens tankar "hemliga", och de tankarna är de allra tyngsta, svåraste och farligaste. Våga fråga. Våga lyssna. 
 
De dagar som gått har jag varit på bio med en livsviktig pratstund efteråt, haft skypemiddag, spagettilunch på restaurang med kalaskladdkaka till efterrätt hemma hos mig och nu ikväll har jag spökat ut lillasyster inför halloween-skoldisco. Ibland händer det lite saker om dagarna.
 
Vart hämtar du krafter ifrån? är en vanlig fråga jag får. Men jag vet inte riktigt längre. Jag vill att ni ska förstå att det ligger ett allvar bakom de orden. För vad händer om jag inte ”fyller på” när krafterna tar slut? Det är nog mycket av den ”paniken” jag kan känna när tomhetskänslan och övergivenhetskänslan kommer. Hur och vad ska jag göra? Fast att göra en massa saker är inte alls samma sak som att det känns bra… 
 
• Kategori: KampenTaggar: Arthrofibrosis, Ehlers-Danlos Syndrom, Reumatism, takstirra, vägra vara tyst, våga fråga; • Kommentarer (2)

Kommentarer:

1 Eva:

Nej, det är klart. Men jag tänker att om man har något kul att sysselsätta sig med så får man en stunds vila från det jobbiga.
Ett skäl till att man inte vill/ vågar/orkar lyssna på det jobbiga är kanske att man inte vet vad man ska säga. Man vill ha något trösteord att komma med, vilket ju kan vara svårt. Så tänker jag i alla fall.
Jag har då och då mörka tankar också och jag vet att det inte alltid är lätt att dela med sig av olika skäl.
Jag önskar dig allt gott.
Eva

Svar: Hej igen Eva! :) Jag svarar på din fråga genom att kopiera in ett tidigare stycke jag skrivit här på bloggen. Speciellt fokus på sista meningen i stycket.
"Vad kan man göra för att hjälpa den som är sjuk? Vad ska man säga? Vad jag förstått är dessa två frågor väldigt vanliga. Många tycker att det är jobbigt och är rädda för att säga fel saker. "Jag visste inte vad jag skulle säga, så jag sa inget." Känns det igen? Jag förstår att det ibland kan kännas svårt att hitta "rätt ord". Men jag är inte okej med att du inte hör av dig alls! Det värsta med att vara sjuk är inte operationer, sprutor och smärta. Det värsta med att vara sjuk är ensamheten och att ofrivilligt bli isolerad från omgivningen. När familj och vänner tar avstånd bara för att de inte vet vad de ska säga. Det är synd om det är så. För det är ju nu jag behöver er som mest. När dina ord inte finns där, visa att du finns där." - http://krigszonen.blogg.se/2015/may/till-min-lilla-arme.html

Det är så många som krånglar till det där. Att vara snäll, lyssna och våga stanna kvar - det kommer du väldigt långt med!

Ta hand om dig!

Camilla Blomberg

2 Anonym:

Förstår precis! Både dig och ovan! Ibland är det roliga en flykt men ändå inte, det är det egentliga! Och det hjälper en att orka. Men när andra går iväg och man själv sitter kvar!!??? De som accepterar det och ändå kommer tillbaka! Men ibland blir vi också så känsliga att när någon annan behöver lite mer för att förstå, så tar vi det som kritik och sluter oss. Men vi måste inse att de inte kritiserar men vill försöka förstå om vi tillåter det. Det är som en följetong, och snart vet jag varken ut lr in själv, precis som du min vän. Men du sträcker ut ett lillfinger och får tillbaka många händer att hålla om dig och vagga dig till lite ro! Som Karin Boye skrev Visst gör det ont när knoppar brister.... Massor med kramar Margit <3

Svar: Jag vet inte vad jag ska svara. Men jag skickar en stor kram! :)
Camilla Blomberg

Kommentera här: