Det hjältemodiga uppdraget

Jag opererades fredag den 11:e mars. Det var tänkt att bli titthålsoperation i båda käklederna. En dubbelsidig käkledspolning. Men instrumenten fick inte plats (käklederna var för trasiga/sammanväxt) och kirurgen blev tvungen att istället göra ett mindre ingrepp där man för in två grova kanyler på varje käkledssida och spola igenom. Dock uppstod en komplikation och jag vaknade först inte upp ur narkosen. Det jag var med om skulle de allra flesta varit rädd eller panikslagen. Jag var bara trött. Så fruktansvärt trött. I 6 timmar kämpade nissarna för att väcka mig, medan jag ville sjunka allt djupare in i sömnen. Men jag ska inte gå händelserna i förväg. Jag ska ta det från början.

Jag åkte in till Gävle sjukhus till klockan sju på morgonen. Jag blev visad till min lilla ”hörna” där jag hade en säng som väntade på mig. Jag fick byta om till landstingets kläder (modet har förresten inte förändrats alls under de 13år jag blivit nedsövd 27ggr). Det var vita knästrumpor, vit långskjorta med knytning där bak och en blå mössa! Jag fick ett armband också. Naturligtvis tyckte nissen att gosegrisen skulle få ett eget id-armband lika mitt! Jag skulle fått en kanyl också, men det misslyckades gång efter gång (man testa händer, armar och fötter!). Jag fick tussar i näsan indränkta i klarblå bedövningsvätska för att nissarna senare skulle kunna föra ner syrgasslangen genom näsan (istället för normalt genom munnen) och ner i halsen under själva operationen.
 
Jag sysselsatte mig med sjukhusets lilla tv/surfplatta i väntan på kirurgen. Klockan åtta kallades jag till uppdraget. Jag rullade in till operationssalen och hoppade över till operationsbordet. Gosegrisen fick ligga kvar i min gamla säng. Men sängen stod i hörnet av op-salen så gosegrisen lämnade egentligen aldrig min sida. 

Liggandes på operationsbordet kom nervositeten. En oro jag aldrig upplevt så stark så nära inpå operation. Jag menar bara att jag har ställts inför större kval tidigare. Men den här gången kunde jag inte sluta tänka på att jag så himla snart skulle sova och därmed också vakna väldigt snart (för 2 timmar känns ju som 2 sekunder) och ha så där fruktansvärt ont i käklederna och frysa så mycket att jag hackar tänder fast det egentligen inte går, precis som förra gången. Det spelade ingen roll att de lovade att lägga värmefiltar i sängen redan innan jag vaknar och ge smärtstillande i förebyggande syfte. Jag var så himla rädd! Jag var också besviken över att "min utvalda" inte skulle kunna komma efter operationen. Men jag är den enda jag behöver. Jag har gjort det här många gånger. 

Nissen spände fast blodtrycksmanschetten runt min arm och sa "blodtrycket ser bra ut men jag slår vad om att du brukar ha lägre i vanliga fall". Så länge nissen pysslade med att sätta kanyl (denna gång lyckades det!) så hade jag något att fokusera på och jag höll mig lugn. Men när det var klart och jag bara fick ligga och stirra upp i det välbekanta taket och vänta – det var outhärdligt! Jag ville sova NU! Ville att det skulle vara över. Nissen märkte nog att jag kände mig otålig och påminde mig om att nissen som söver skulle komma om bara 5 minuter.
 
Jag ska erkänna att jag ville fly fältet. Trodde inte att jag skulle kunna ligga still så länge. Det kunde jag inte heller. Jag hade slutat vara rationell. Jag satte mig upp och tog av mig alla EKG-sladdar och annat molijox som satt fastkopplad till min kropp. Jag lämnade op-salen. Jag kände mig tvungen att röra på mig. Jag sa att jag tänkte passa på att kissa en sista gång. Nissen sa att de nyss gjort en bladderscanning (ultraljudsundersökning för att se så att urinblåsan är tömd) men lät mig ändå kliva upp och hjälpte mig ut. 
 
Jag stirrade i spegeln inne på toan. Allt som snurrade i huvudet var ”jag vill inte, jag vill inte, JAG VILL INTE!”. Men jag var mer rädd för att inte göra det och vad som skulle hända om mina käkleder växer ihop och jag aldrig kommer kunna bita, tugga, gapa, prata och svälja. Och det gäller ju att välja det minst läskiga. Så jag tänkte istället ”Jag är rädd men jag gör det ändå. 5 minuters galet mod är allt som behövs. Jag klarar det här. Jag är själv, men inte ensam. Jag har klarat det här många gånger”. Jag tänkte på gosegrisen som tålmodigt skulle ligga i min säng och vänta på mig till operationen är över. 

Fylld av rädsla gick jag tillbaka. Nissen hann precis sätta tillbaka alla sladdar och slangar, när narkosläkaren kom innanför salsdörren. Äntligen! Det kändes lugnande att höra honom prata med mig. Att bara ha något annat än min egen rädsla att fokusera på. Jag vet inte om det var då jag slutade frysa och skaka eller om det var för att de gav mig härliga mediciner. Men jag blev modigare.
 
Syrgasmasken placerades över mitt ansikte och nissarna bad mig tänka på något trevligt. Narkosmedlet sprutades in i min kanyl och jag började räkna. Efter fem sekunder somnade jag in och allt blev svart.
 
Jag har ett svagt första minne efter operation att jag ska ha hört min kirurg (nissen säger "speula" och inte "spola") på uppvaket redan innan jag slagit upp ögonen. Det jag uppfatta mig hört läkaren säga till en annan nisse var att de skulle hälsa mig när jag vaknar att "operation har gått bra, men det var lite extra besvärligt på ena sidan”. Den andra nissen ska då ha svarat ”ja, jag ser det”. Det sista jag hinner tänka innan jag somnar om är ”ser vadå??”. - Inget av det här visade sig sen vara sant! Förutom att det var extra besvärligt att operera på höger käkledssida. Men den kirurg jag drömde prata med mig var överhuvudtaget inte ens där. 

Det som hände sen har nissarna berättat för mig.
 
Normalt brukar man vakna till så fort operation är över eftersom man under narkosen hela tiden "underhåller" den konstgjorda sömnen. Eftersom jag sövdes ner klockan 08 och den planerade operation skulle ta max två timmar, så borde jag vaknat före klockan 11. Men jag vaknade inte. Nissarna trodde först att jag sov gott och lät mig sova lite längre. Men ganska snart insåg de att något inte stämde. Jag var okontaktbar. 
 
Nissarna hade ruskat om mig. Ingen reaktion. Dragit i mina ögonlock. Ingenting. Stuckit mig i fingret. Ingenting. Dragit i min nyopererade käke upp och ner för att se om jag skulle reagera på starkare smärta. Ingenting. Ropat mitt namn. Ingenting. De kramade min hand och ville att jag skulle krama tillbaka ifall jag hörde. Ingenting. De gick igenom listan igen. Utan en minsta reaktion. Jag bara låg där. Hjärtat slog och jag andades med hjälp av slangen i näsan. Men jag var inte där. 

Klockan tre på eftermiddagen hade jag fortfarande inte reagerat på något ut av nissarnas tappra försök att väcka mig. Inget hjälpte. Nissarna hade dragit av mig täcket och tagit av mig skjortan. Jag var alldeles röd över hela bröstet. De funderade över om jag inte tålde något läkemedel jag fått eller om jag fått för mycket. Men det var inget som jag fått som jag inte fått tidigare. Men med tanke på mina grundsjukdomar (Reumatism och Ehlers-Danlos syndrom) blev de oroliga att någon sällsynt komplikation uppstått.
 
Det var här nissarna i omgångar tryckte med händerna hårt över min bröstkorg. Men inget hände. Jag sov fortfarande djupt. Nissarna försökte med allt. De fortsatte med kompressionerna, ropade på mig, ruskade och drog i mina ögonlock. Inget. Nada. De kallade in ännu en nisse att försöka väcka mig. Efter ett par hårda kompressioner började jag (äntligen) hosta och grimasera av smärta. Det var ett livstecken som nissarna väntat i flera timmar på!
 
Jag öppnade dock inte ögonen på en gång. Men jag hörde allt nissarna sa (eller snarare jubla efterssom jag äntligen reagerat!), men jag kunde inte röra mig eller prata. Jag hörde en nisse säga ”vi oroade oss ett tag där för dig Camilla” och en annan ”såja, bra Camilla, vi ser att du försöker vakna” och strök sin hand över min kind. En tredje nisse hörde jag prata lågmält ”jag trodde hon sov gott”. Jag fattade ingenting. Det enda jag tänkte på och brydde mig om var att jag inte frös och att jag inte alls hade så farligt ont i käklederna (inget som inte lindrades med Alvedon i droppform). Jag var glad att det kändes som om det gått bra! Det jag var allra mest rädd för, att ha vansinnigt ont när jag vaknar upp, hade ju inte hänt. Jag tänkte aldrig på att jag kanske aldrig skulle vakna upp. Men jag var nog bara för trött för att tänka på det just då. 
 
Nissarna fortsatte att ropa på mig. Nästan skrek att jag måste öppna ögonen också. Jag var tvungen att ge ett tecken på att jag var medveten. Men jag kunde inte visa att jag hört dem. Jag hörde hur en nisse bad mig krama om hennes hand om jag kunde höra vad de sa. Jag försökte rikta all kraft jag någonsin haft ut i min hand för att besvara nissens uppmaning. Men nissen kan inte ha känt att jag kramade så hårt jag kunna. Nissen märkte det inte. Alla ansträngningar jag gjorde, var inte tillräckliga. Jag hörde hur de prata om att de skulle ringa någon åt mig. Jag önskade mina utvalda mer än någonsin. Men jag var för dålig att kunna tala om det och hur skulle nissarna kunna veta? Den tanken fick mig att vilja börja gråta. Men jag kunde inte. 
 
Jag borde kanske känt panik för att jag var medveten, men inte kunde tala om det. Inte kunna ge någon som helst respons. Inte ens kunna röra ett finger! Men jag tyckte ju bara att nissarna var jobbiga som fortsatte ruska i mig, ropa på mig och hela tiden "störde" när jag allra helst ville sova. Jag var för trött för att bry mig om att jag kanske inte kunde vakna om jag så ville. Flera gånger somnade jag om och ”försvann”. 
 
Jag minns hur en av nissarna bad mig knipa ihop med ögonen samtidigt som någon ”kittlade” med sitt finger över mina ögonfransar. Jag tror att jag lyckades knipa ihop ögonlocken extra hårt som svar eftersom nissen började ställa frågor som jag sedan skulle svara på genom att knipa ihop med ögonen extra hårt. Exempelvis ”vet du vart du är?” *Kniper ihop med ögonen*. Efter en stund klara jag av att nicka lite med huvudet.
 
Det tog närmare sex timmar innan jag kunde röra på händer och fötter och lyckades viska fram mitt personnummer. När jag tillsllut klarade av att öppna ögonen möttes jag av ett gäng glada nissar runt min säng. Då fick jag nya frågor att besvara. Exempelvis ”hur många fingrar ser du?” och ett peace-tecken avtecknades framför mig.  
 
Klockan var först efter fem på eftermiddagen innan jag kunde sätta mig upp i sängen. Jag fick en buffé av flytande kost framför mig. En nisse matade mig för att jag skulle få tillbaka krafterna. Jag höll mig vaken max fem minuter innan jag somna om och blev väckt på nytt. Men nu räckte det med att ropa mitt namn. Jag fick stanna kvar för observation till halv tio på kvällen med tanke på det som jag precis varit med om. Jag fick bara åka hem om jag fick sova hos någon som kunde övervaka mig under natten. Jag ville egentligen inte åka hem till mamma och pappa. Men det fick bli så ändå.

En vecka efter operation blev jag kallad till ett återbesök och träffa kirurgen som opererat mig. Nissen berätta då att titthålsinstrumenten aldrig gick in. Käklederna var för skadade och sammanväxt. Den operationen som skulle "köpa" mig ett halvår, gick alltså inte att genomföra. Istället blev man tvungen att göra en liten spolning med hjälp av två grova kanyler på varje sida. Problemet är att den typen av käkledsspolning inte köper mig mer än en månad! Så frågan blir vad man gör nästa gång inflammationen återvänder och käklederna växer samman? Opererar mig igen så snart? Jag tror ärligt talat inte att jag fixar fler ingrepp. Nio operationer under de senaste fem åren är tokmycket. 
 
Det värsta var inte att inte vakna (jag visste ju inte om det). Eller att inte kunna röra mig (för trött för att bry mig). Andra detaljer konkurrerar. Som att jag inte kunde tala om vem jag ville ha där i det allra tuffaste. Om det inte skulle gå bra. Eller ännu hellre om det faktiskt går bra! Jag kände att jag behövde någon mer än mest. Jag behövde höra en röst jag faktiskt kände igen. Jag behövde trygghet. Jag är kanske inte ensam. Jag visste att jag fanns i mångas tankar. Men jag ville inte heller vara själv! Men hur skulle någon få veta när jag var så dålig? När nissarna inte vet vem jag helst vill ha där? När mina ”utvalda” inte kan finnas där? När de inte ens vet vad som hänt mig och inte kan få reda på det? Så jag låg ensam och kände mig ensam. Skämdes över att jag fick klara mig med gosegrisen nissarna lagt bredvid mig. Men det måste vara tillräckligt. För det var allt jag hade. Jag försökte tänka på er som JAG ville ha där och som också VILLE finnas där för mig, men som inte kunde. Det är verkligen en enormt fin tanke. Men det slår mig så fruktansvärt hårt ändå. I slutändan, när det väl gäller, kan inte mina utvalda finnas där på riktigt. Jag är själv. 
 
Det här var en viktig match i mitt liv. Men inte den första. Eller sista. Men jag känner att efter det här, är fan allt enkelt!
 
• Kategori: Kampen, Operationer; • Taggar: Camilla Blomberg, Ehlers-Danlos Syndrom, Ensamhetskänslor, Gävle Sjukhus, Reumatism, Smärta, gosegrisen, käkled, käkledsspolning, narkos, operation, smärta, titthålsoperation; • Kommentarer (5)

Kommentarer:

1 Felicia:

Hej! Jag ville bara skicka en liten hälsning, jag är glad att du vaknade upp tillslut! Du är så otroligt stark Camilla och jag hejar på dig varje dag!! Din kamp inspirerar mig att fortsätta med min.

Jag hoppas du får chans att vila upp dig och snart är på bättringsvägen! Om du vill finns jag på facebook och kan heja lite extra på dig ibland ;)

Kram!!

Svar: Hej fina Felicia! <3 Vilka enormt fina ord - det gör mig så glad att läsa allt du skriver! Det är den finaste komplimangen jag kan få. Och det är jättefint att veta om vart du finns att få tag på när jag behöver lite extra "heja heja".:)
Bamsekramar
Camilla Blomberg

2 Matilda:

Känner ingen det där med att hacka tänder och skaka då jag opererade käkbenet sist, fick massor av bedövning och filtar men det hjälpte knappt, kroppen och huvudet känner sig liksom mätta på upplevelser ;) spelar ingen roll hur tuff man är till slut blir man påverkad, kram på dig! You rock! 🌟💜

Svar: Ja usch att hacka tänder för att man fryser med nyopererad käke är inte kul!! Man får typ beta in en del av täcket i munnen för att dämpa hackandet. Tack och kramar i massor! :)
Camilla Blomberg

3 Eva :

Oh, Camilla! Vad ska man säga? Orden räcker inte till. Önskar dig allt gott och att du inte ska ge upp utan ha styrkan att kämpa vidare trots dåliga odds.
Kramar
Eva

Svar: Helt rätt Eva. Ibland är det rätt att säga att man faktiskt inte har något att säga. En Camilla ger sig aldrig, vet du. Men frågan är om min kropp fixar fler ingrepp, om det skulle behövas, efter det här...
Jättekramar!
Camilla Blomberg

4 Tisa:

Bamsekramar! <3

Svar: Björnkramar <3
Camilla Blomberg

5 s i m o n e [photography]:

Nä usch vad trist, hoppas nästa operation går bättre (om det blir nån) så du klarar dig ett halvår eller mer! Skickar lite cyberkramar till dig <3

Svar: Det får vi verkligen hoppas hårt på! Massa goa kramar till finaste dig <3
Camilla Blomberg

Kommentera här: