100 vändor = 2,5 km

Jag fick den briljanta idén att jag skulle börja räkna vändorna i simbassängen. Jag tänkte simma minst 40 vänder eftersom det är 1 km. När jag gjort det tittade jag på klockan och såg att det knappt gått en halvtimme! Då fick jag en ännu mer briljant idé att simma 1 km till. Jag tänkte att jag ville simma i en timme. Efter totalt 80 vänder kände jag att det var dumt att sluta nu. 2 kilometer var bra. Men det är bara 20 vänder kvar till 100! Så jag simmade 20 vänder till. När jag simmat totalt 100 vändor (2,5 km) kände jag mig nöjd. Så nöjd nu en Camilla Blomberg kan bli… 

Jag vet att det var urdumt att simma så långt och mycket. Jag visste att det var dumt att överhuvudtaget kliva in i simhallen när jag simma en timme igår… Jag visste också att det var dumt att simma utan något annat än en banan och ett äpple i magen på hela dagen. Men det var nog just därför jag gjorde det. Som ett straff. En självdestruktiv handling. Men på samma gång kändes det skönt att bara få komma bort ett tag, tänka på annat och träffa människor. Det är ju positivt.

När man får ångest kan man göra en massa olika självdestruktiva saker man aldrig annars skulle kunna tänka sig att göra. Sen när allt känns bättre då tänker man ”varför i helvete gjorde jag så där egentligen?”. Det kan vara att slå sig själv. Att tröstäta upp all glass i frysen. Skriva det där långa meddelandet till någon som så här i efterhand låter hur töntigt som helst. Men när man är mitt uppe i det så känns det som det enda logiska. Det enda som hjälper. Det enda man vill och behöver för att klara av stunden som är just nu. Precis så var det med mitt icke-ätande och simningen idag. Min överlevnadsstrategi. Jag ville bara att det skulle kännas bättre. Just nu. Men jag vet ju att det på lång sikt skadar. Jag vet det. Men säg det till mina känslor.

Just nu behövde jag det här. Det hjälpte ju också. Nu känns det okej. 

• Kategori: Aktiviteter, Kampen; • Taggar: Simning, Träning, självdestruktivt, självhat, tröstäta, ångest; • Kommentarer (0)

Kommentera här: