Besöket hos käkkirurgen

Jag går vanligtvis på ”barnsidan” vad gäller käklederna. Jag märkte ganska snabbt att det här måste vara undersökningsrummet på ”vuxensidan”. Det satt inte uppe några bilder på söta lurviga kattungar som för att lätta upp den tunga tryckande känslan. Jag hade hoppats att deras lugn skulle smittas av på mig. Men jag hade ingenting.

Läkaren patrullerade in med två nissar bakom sig. En skäggig man iklädd blåa operationskläder och grön mössa svalde min hand med sin när vi hälsade, fast jag har ganska stora händer. Det är han som ska genomföra den dubbla käkledsspolningen på mig. Han frågade ut mig om de tidigare operationerna, dubbelkollade hälsodeklarationen, kände på käkarna och förklarade sedan hur han skulle utföra själva ingreppet.

Käkleden ser ut som ett L, sa han. Högst uppe på toppen av L:et går man in (alldeles intill örat) – det är där man ska föra in två små ”metallpinnar”, en infart och en utfart, som penetrerar käkledskapseln. Där igenom spolar man bort inflammation och sammanväxningar som bildats. Sen gör man samma sak på andra sidan käkleden. Det kommer ta ungefär 1 timme och 20 minuter att spola båda käklederna. Jag kommer vara sövd under hela ingreppet och får åka hem samma dag. Nedräkningen till operation sker i dagar!

Han skojade, men med ett allvar bakom, när han sa ”du kommer vara sur på mig i 2 veckor”. Det är den tiden som krävs för att återhämta sig och förhoppningsvis bli bättre. Under 14 dagar kommer jag alltså få vara beredd på att ha ondare än vanligt och äta flytande. Han sa att 80 % blir bättre av ingreppet. Skönt att jag har oddsen på min sida, sa jag. Självklart, svarade han. Men fyllde snabbt i med ett ”men det betyder samtidigt att 20 % inte blir det”.

Jag är mest rädd för att det här lilla ”kirurgtraumat” ska trigga igång atrosfibrosen. Att det ska få käklederna att växa ihop så mycket att man sen kommer behöva skära upp. Men han sa att det är osannolikt att få det efter ingreppet. Men statistik hjälper inte den som redan drabbats. Det sa jag förstås inte högt. Men det kan kanske trösta er andra. Det känns i alla fall något lugnande att man kommer kunna spola bort mindre/lösare sammanväxningar under det här ingreppet.

Sen kom känslan över mig som kan likna en blåvals tyngd när han sa: det här är en behandling vi tyvärr kommer tvingas återkomma med för resten av ditt liv. Den enda frågan jag har på det är: hur ofta?? 
• Kategori: Kampen, Operationer; • Taggar: Ehlers-Danlos Syndrom, Gävle Sjukhus, Käkkirurg, Reumatism, atrosfibros, käkledsspolning, narkos, operation; • Kommentarer (2)

Kommentarer:

1 Tisa:

Kommer du att behöva raka bort håret igen då, eller är detta något annat?

Jag minns när jag var första gången på vuxen. Precis som du märkte jag att där fanns det inga uppiggande tavlor, inga glada färger. Bara stelt och kallt. Vid den behandling jag gjorde hade jag på barn fått legat i en säng med täcke och tittat på film en stund före för att sedan efter behandlingen fått lite glass. På vuxen blev det en brits, och det var ungefär allt! Minns känslan jag fick av att inte längre vara lika mycket värd. Att som vuxen måste man klara så mycket mer. 20 år - vuxen i siffror men fortfarande ändå så ung. Ja, nu har jag ju vant mig :) och är inte på sjukhus särskilt ofta. Fast jag tycker väl att även vuxna ska få lite att kunna vila/fokusera blicken på. KRAM<3

Svar: Hej Tisa! Nej, man kommer inte behöva raka bort håret igen. Det är små små ingångshål bara. Som skönt är! :)
Känner igen mig precis i det du skriver. Så var det för mig med. Men det är inte heltokigt på vuxensidan heller. För nu är man yngst där och behandlas ändå lite som en drottning. Jag har fått glass på uppvaket trots att jag var över 18. En gång fick jag glass 2 ggr ! :D
JÄTTEKRAM
Camilla Blomberg

2 Tisa:

Åh, bra det i alla fall!
A men det låter ju toppen, glass som är så gott! :)

KRAM <3

Svar: hihi ja jag vet om att jag är i trygga händer och det är superviktigt att få känna när man är så där utlämnad som under en operation! :) kramkram!
Camilla Blomberg

Kommentera här: