1 meter pärlor

Det tog en vecka att göra denna tavla i pärlor. Sent igår kväll blev jag klar. Jag trodde aldrig att det skulle gå så fort. Den här tavlan är drygt 1 meter bred och 40 cm hög. Föreställer trion: Ellinor, Nellie och mig.

Jag tycker det är skönt att kunna pärla medan jag kikar på film för att inte bli helt rastlös. Eller också medan jag lyssnar på kurslitteraturen i hörlurarna för att inte somna. Men mest gör jag det för att ha något att sysselsätta tankarna med. Få sitta och räkna pärlor och systematiskt lägga de på sin rätta plats. Det är som ett kodsystem som ska lösas. Det är också som allt man tänker på blir lite klarare efter man pärlat i några timmar. Det är ganska skönt att försvinna in i den lilla världen för ett tag.  

Men vad ska jag göra nu? Jag får snart inte plats med fler pärltavlor i min lilla etta. Ibland önskar jag att jag hade ett husdjur eller ett barn som jag kunde pärla. Det är inte så kul att pärla sig själv hela tiden… Jag tror att jag ska försöka pärla syrrans hund och ge bort. Då har jag något att göra igen. 

Kommentarer:

1 Thegra:

Wow, coolt! Visste inte ens att det gick att pärla foton. :)

Svar: Jättetack! Men det kan man! Pärlat lite foton sen 2008/2009 :D
Camilla Blomberg

2 Diizze:

Jag pärlar också bilder, brukar göra det medans jag lyssnar på ljudböcker, Bara för att att komma bort ett tag.

Svar: Hejsan! Jaha vad roligt att du också pysslar med pärlor! Jag burkar faktiskt också lyssna på ljudbok medan jag pärlar. Det är lite lättare än film eftersom man måste hålla reda på vart pärlorna ska sitta :)
Camilla Blomberg

3 lillasyster sandra:

den blev ju jättefin!!!!

Svar: Tack syrran!! ❤️
Camilla Blomberg

4 Michaela Johansson:

Men vad snyggt!
Skulle aldrig ha tålamod med att göra sånt.
Känn dig stolt och nöjd!
Vart jätte bra!

Ha det bra!

5 louie:

Wow! Helt sinnessjukt häftigt!!

6 Cecilia Johansson:

Jäklar vad duktig du är :o

7 Elin:

Vad häftigt, duktig du är! :)

8 angelicasvarld.blogg.se:

Men jäklar...vilken grej!! Så fint och häftigt!!

9 Amanda Jona [SPONTAN]:

Men nej så läckert!

10 annelie:

Grymt snyggt ;)

11 tommy:

det msåte ha vart svårt

12 Robex Lundgren:

cool bild

13 Elina:

Härlig blogg, styrkekram till dig!
Hur pärlar man bilder? :)

Svar: Hej Elina! Först vill jag tacka så mycket för så fin kommentar. För det andra så absolut kan jag försöka förklara:
Jag har ”photopearls” för att kunna göra pärlfoton. Det finns att köpa på Panduro. I deras startkit ingår 30 olika pärlor, en CD till datorn för konvertering av foto, pärlplattor och klisterark. Så klart även instruktioner hur det går till! Men lite enkelt så går det till så att programmet konverterar ett foto till en pärlplatta. Varje pixel blir en färgpärla kan man säga. Man kan själv välja hur stora foton man vill göra. Men ju större, desto tydligare blir bilden. Sen skriver man ut ”kartan” man precis skapat. Det är en massa siffror i en fyrkant (stor som en pärlplatta 15x15 cm). Varje siffra motsvarar en färg. Ex. nr 1 är svart. På alla ställen där det står nr 1 ska man alltså lägga dit en svart pärla på sin pärlplatta (kartan visar exakt vart). Sen fyller man alla pärlplattor och fäster på klisterlapparna. Sen pusslar man ihop alla fyrkanter så fotot blir helt. Det kan vara bra att skriva på baksidan i vilken ordning de ska ligga om man gör många. Det är ganska svårt att förklara men jag hoppas du blev lite klokare! :)
Camilla Blomberg

14 Mia Elisa:

Otroligt häftigt! Jag ser gärna ett inlägg om hur det går till att pärla foton! :)

15 Fröken Grön:

Vad häftigt! :D

16 Fanny:

Wow vad coolt! :D

17 Annie - Fotograf i Linköping & Stockholm:

Läckert :)

18 kerstin ehrenholm:

ur fin tavla

19 Jonna:

Shit vad coolt! Riktigt fin tavla :)

20 Hanna Karlsson:

Det blev ju jättefint.

21 matilda:

Verkligen snyggt!

22 Longevity - en blogg om hälsa:

Snyggt, Bra tålamodstestare :)

23 Madde Z:

Shit du är så himla duktig!! :)

24 Mizca:

Jättefin, verkligen! Roligt att hitta nån mer som gör pärlor och pärltavlor - jag håller också på!
Gjorde klart en phototavla i onsdags :)
Nu funderar jag på vad nästa motiv skall bli :D

25 Cajsa Lindahl:

sjukt coolt! 😮

min lillasyster har också EDS, väldigt grov sådan. Familjen vill att jag också ska undersöka mig för det men Jag känner att jag har inte lika extrema problem som hon hade samt att jag har så mycket med mig själv nog som det är och pallar inte med att få ännu en diagnos att kämpa emot. Har problem med mina handleder men det är inget som är extremt jobbigt. och har dansat och hållit på med konståkning hela mitt liv så mina fotleder har varit väldigt starka fram tills nu då det börjar kännas även i dem. (har inte dansat och åkt skridskor på flera år nu). Blir det värre får jag väl kolla upp det jag med men jag tror inte att jag har EDS. Det är bara föräldrarna som tror det bara för att min syster har det. :P

Svar: Hej Cajsa! Jag blir glad att du delar med dig även om det inte på något sätt är kul att din lillasyster har EDS och att du eventuellt ska utredas för det. Det är ju ofta så att man drabbas i olika grad av den sjukdomen vad jag förstått. En del mår relativt bra medan andra mår väldigt dåligt. Jag känner igen mig i det du skriver. Jag har också varit väldigt aktiv förut när jag kunde. Jag hoppas det blir så bra som möjligt för dig Cajsa! Tack för att du skrev hit! Kram :)
Camilla Blomberg

26 Annster:

Häftig! :)

27 Heléna:

Men shit vad coolt, vad du är duktig!

28 Frida:

Men så häftigt! Vad duktig du är! :D Du skulle ju kunna pärla tavlor på beställning? Tror det skulle kunna vara populärt :)

Svar: Tack Frida! Jag ska fundera lite på det. Det tar ju dock väldigt lång tid men det vore kul! :D
Camilla Blomberg

29 Karoline:

Wow, verkligen helt fantastiskt!

30 Lina:

Häftigt! Skulle aldrig ha tålamodet att göra en sån tavla!

31 Julia:

Åh häftigt! Duktig du är :)

ha en fin dag♥

32 Jennifer Nilsson:

Jag finner verkligen inga ord. Jag har aldrig sett någon göra tavlor med pärlor förut. Herregud vilken talang du har!

33 Alina:

Så coolt!

34 Emma Sandberg:

Wow, sjukt coolt!

35 Mikaela:

Riktigt fin :)

36 Sofia:

Så himla häftigt! Superfint!

37 Julia:

Oj, gud vad häftig! Vad duktig du är!

38 Ellie:

Vad häftigt! :o Och superfint gjort!

39 Maria:

Hej!
Vad tufft att det går att pärla ett foto. Hur gör du det? Du får gärna tala om ifall du använder något speciellt program eller liknande, för just hur man går till väga osv :) Återigen, jättefint!

Svar: Hej Maria! Absolut kan jag försöka förklara för dig hur det går till! Jag har ”photopearls” för att kunna göra pärlfoton. Det finns att köpa på Panduro. I deras startkit ingår 30 olika pärlor, en CD till datorn för konvertering av foto, pärlplattor och klisterark. Så klart även instruktioner hur det går till! Men lite enkelt så går det till så att programmet konverterar ett foto till en pärlplatta. Varje pixel blir en färgpärla kan man säga. Man kan själv välja hur stora foton man vill göra. Men ju större, desto tydligare blir bilden. Sen skriver man ut ”kartan” man precis skapat. Det är en massa siffror i en fyrkant (stor som en pärlplatta 15x15 cm). Varje siffra motsvarar en färg. Ex. nr 1 är svart. På alla ställen där det står nr 1 ska man alltså lägga dit en svart pärla på sin pärlplatta (kartan visar exakt vart). Sen fyller man alla pärlplattor och fäster på klisterlapparna. Sen pusslar man ihop alla fyrkanter så fotot blir helt. Det kan vara bra att skriva på baksidan i vilken ordning de ska ligga om man gör många. Det är ganska svårt att förklara men jag hoppas du blev lite klokare! :)
Camilla Blomberg

40 ♥ Sojka ♥:

Wow vad coolt! :)

41 Cajsa Lindahl:

tack fina du. jo...det finns tydligen 5 grader av det. börjar känna av i andra handleden nu också. men det är ju bara att ha ett handledsskydd på varje hand när jag foto-jobbar. ;-)

Svar: Ja det finns olika typer av EDS. Men jag tänkte också att det är stor variation bland de som har samma typ/form. Det är väldigt individuellt hur man drabbas. Fint att du hittat ett sätt som verkar fungera för dig och att du ser lösningar! Det är bra egenskaper. :)
Camilla Blomberg

42 Cajsa Lindahl:

jo men precis... Det är skönt att jag än så länge kan ha handleds- och fotledsskydd på mig än så länge. När inte det hjälper längre heller så får jag väl gå och göra en undersökning. Det är ju bara det att är det EDS så är det ju inget de kan göra. :/

Svar: Hej igen Cajsa! Jag förstår hur du tänker. EDS är obotligt så vad skulle de kunna göra?! Men det finns ändå stöd och förebyggande behandling att få. Typ ortoser, träningstips m.m. Ju tidigare man sätter in, desto bättre. Bara att bli medveten kan ju hjälpa en att veta vad man kanske bör göra eller undvika. Sen kan det kanske vara skönt att få veta säkert, få ett svar och slippa ovisshet. Oavsett vad det visar. Men det är vad jag skulle vilja. Jag förstår absolut hur du tänker kring det här och det är svårt att veta hur man ska göra. Mycket att tänka kring. Jag hoppas i alla fall att det löser sig till det bästa för dig!
Camilla Blomberg

43 Cajsa Lindahl:

Jo, det är ju sant i och för sig. :P

44 Maria:

Tack för att du förklarade! Måste helt klart testa någon dag :)

45 jessica:

Hej, undrar hur du gjorde för att få till en sån tydlig bild. När jag försökt konventera bilden till pärlor i photopearls blir det jättedålig bild och är supersvårt att ställa in med enbart ljusstyrka och kontrast, så hur gör du?

Svar: Hej Jessica! Jag gör bara precis som du. Men för att få det tydligast är mina tips att 1 zooma in/beskär bilden så du har med bara det du vill ska synas och 2 gör större storlek på pärltavlan för bättre kvalité. Eftersom man bara har ett 30-tal färger behöver pärlfotot bli stort för att detaljer ska synas.
Det här är allt jag kan tipsa om och hur jag gör. Lycka till med pärlandet! :)
Camilla Blomberg

Kommentera här: