Akuttid på HC



Idag blev jag inkallad på en akuttid på hälsocentralen för ett besök hos en läkare. Jag har haft känningar i halsen i över 3 veckor nu. Jag försökte skjuta upp besöket till nästa vecka men de lyckades övertala mig om att komma in på en gång. Med tanke på mina sjukdomar och de mediciner jag tar så kunde det vara/bli allvarligt. Det är inte bra att gå runt med en (troligtvis) långvarig infektion.

Så jag blev undersökt. Man lyssna på lungor och hjärtat. Tog blodprov. Läkaren förde ner en böjbar pinne från näsan ner till halsen. En sjuksköterska killade mig i halsen med en jättelik tops. Jodå, kräkreflexen fungerar alldeles utmärkt! Slutligen kom läkaren fram till (det jag redan hade gissat) att det troligtvis är den där dumma behandlingen Stelaras fel alltihop. Medicinen ska ju sätta ner mitt immunförsvar så att inflammationerna slutar. Men det innebär samtidigt att jag är mer mottaglig för infektioner och en vanlig förkylning kan exempelvis hålla i sig i flera veckor för att jag inte har full kraft och styrka i försvaret att besegra angripare. Så nu har jag fått order och ett pappersbevis som intygar om att jag bör vila i 7 dagar...!  

Jag kommer får mer provsvar om några dagar. Jag ska även in och ta fler prover i början på nästa vecka. Sen ska jag banne mig prata allvar med min läkare på reumatologen på torsdag. Det tyckte den här läkaren också. Jag ska ta tag i hans vita rock och dra honom över skrivbordet så att han inte missar ett enda ord av det jag vill säga. Skämt å sido, men nu är jag trött på det här!! Jag vill ha en behandling som gör mig bättre (åtminstone bromsar upp sjukdomsförloppet), inte en som gör mig sjukare!

• Kategori: KampenTaggar: Ehlers-Danlos Syndrom, Infektion, Reumatism, Sandviken, akuttid, behandling, hälsocentralen, luftvägsinfektion, läkare, medicin, sjukhusbesök, spruta, stelara; • Kommentarer (1)

Kommentarer:

1 Nilla:

Ha ha, vilken syn jag fick framför mig när du drar läkaren i rocken över skrivbordet och viskar i hans öra. Hoppas verkligen du kan få någon behandling som hjälper istället för stjälper.

Svar: hihi vi får väl se vilka metoder om krävs. Det hoppas jag med Nilla! Kramkram!
Camilla Blomberg

Kommentera här: