Genetiskt fel

Krigslek efter stylingen av Nöjesmix! ;) 
 
När jag opererade mitt högra knä (en vanlig titthålsoperation för att rädda det från min reumatism) sa den läkaren att det var som att sy i smör när de skulle avsluta operationen. Det var tack vare den operationen, och den läkaren, som man skickade vidare mig till Uppsala för utredning för den sällsynta sjukdomen Ehlers-Danlos Syndrom. Det var då jag fick det bekräftat. Min bindväv, som finns överallt i kroppen, är försvagad. Så även huden (som också består av bindväv) är drabbad och det var därför som det var svårt att sy ihop mig. Jag blödde extra mycket och det var också för att det finns bindväv runt blodkärlen... 
 
Det är på grund av min EDS som mitt största ärr (segerbeviset;) över knä inte är lika "fint" som det kanske hade kunnat vara om jag hade varit frisk från EDS. EDS kan ju göra så att man får svårläkta sår eller att ärren blir "fulare". Jag har haft tur att ärret över käkleden, efter käkledsoperationen läkte ihop jättefint, det syns knappt.
 
Orsaken till att man får EDS är att antingen är mamman och/eller pappan sjuk och via generna så blir deras barn också sjuk. Men det kan också bli som i mitt fall, via en nymutation. Mamma och pappa är friska från EDS men i mina gener när jag bildades (eller vad man ska skriva?) så hände något, det blev en miss i kodningen och min bindväv blev försvagad. Jag blev sjuk. Jag fick EDS. Det är inte så krångligt att förstå egentligen om man inte fördjupar sig i det. Det är ett genetiskt fel. Jag kan inte sluta skratta när jag tänker på det. Jag tänker på om bara min(a) lärare från gymnasiet hade fattat det här. Min lärare trodde ju på fullaste allvar att jag var inavel och kom från en "speciell ö"!! 
 
• Kategori: KampenTaggar: Bindväv, EDS, Ehlers-Danlos Syndrom, Reumatism, försvagad, kränkt, segerbevis, ärr; • Kommentarer (0)

Kommentera här: