Kan man vara glad om man är sjuk?

 
Självklart! Självklart att man kan vara glad fast än man är sjuk! Jag har fått höra människor som påstår att jag inte kan eller till och med inte får vara glad - bara för att jag har en sjukdom. Förstår inte varför rätten att känna glädje skulle tas ifrån en bara för att man är sjuk. Jag menar, varför ska andra tycka att man borde gå in och låsa in sig i en garderob och sura istället? Det är en viss skillnad att bli "imponerad" och ser det som inspirerande att jag kan vara glad och hålla skenet uppe trots så många motgångar. Men just dessa människor (för de finns) som säger åt en att vara ledsen, som säger åt en att man ska vara sur för det är det enda "rätta". Som om det vore det enda jag kan och borde sysselsätta mig med. Jag har fått höra att jag omöjligt kan vara glad och aldrig kommer kunna bli glad eftersom jag är sjuk.
 
Dummaste jag hört! 
 
Jag kan bli jätteglad. Kanske till och med gladare än er "friska"? För jag tror att när man är sjuk blir man mer medveten och tar in alla ögonblick med glädje man får extra starkt och värdesätter det extra högt. För man vet inte när det kommer igen. Man skrattar extra djupt och man skrattar extra högt. Jag är nog extra glad än er "friska". För under mina tuffaste stunder, upplever jag också mina finaste stunder. 
 
Så till er som inte tror att man kan vara glad när man är sjuk: jag ska skratta er rakt upp i ansiktet! :)

Kommentarer:

1 Josse:

När man är sjuk eller har gått igenom något jobbigt blir glädjen dubbelt så värdefull! Du har så rätt i att man uppskattar varenda stund av lycka otroligt mycket. Det är väl det enda jag skulle kunna se som något positivt jag "fått" genom att vara sjuk. När jag är lycklig då är jag så otroligt glad och jag uppskattar små saker mer än jag nog gjorde tidigare. Framförallt fina människor omkring mig, dom uppskattar jag otroligt mycket.

Svar: Exakt precis vad jag menar Josse!! Du har så rätt i varenda mening du säger! :)
Camilla Blomberg

2 lillasyster puff:

man kan nog vara glad fast man är sjuk

Svar: Ja det kan man lillsyrran! ;)
Camilla Blomberg

3 Isabelle Lexing - Hippologstudent:

Tack för en underbar blogg! Självklart kan man vara glad oavsett, man gläds nog mer än en "frisk" människa som kanske ser livet som en självklarhet.

Svar: ååh tack själv Isabelle för så fina ord. Så glad jag blev nu för att du skrev det där till mig. Kul att du tycker om bloggen! :)
Camilla Blomberg

Kommentera här: