9 saker man INTE ska säga till någon som är sjuk

1. "Såå sjuk kan du inte vara, du ser ju inte sjuk ut" (det är en osynlig sjukdom)

2. "Alla är trötta ibland" (men inte sjukligt trött)

3. "Äh, du har bara en dålig dag" (typ varje dag)

4. "Det är orättvist att du 'slipper' idrotten" (jag önskar inget hellre än att kunna vara med)

5. "Är man på sjukhuset så ofta måste man bli bättre" (jag är kroniskt sjuk - jag kommer ALLTID vara sjuk)

6. "SKOLKARE!!" (jag är på sjukhuset/hemma sjuk - jag vill inget hellre än vara i skolan)

7. "Du haltade minsann på det andra benet igår!!" (det går upp och ner hur jag mår) 

8. "Det måste vara kul att gå på kryckor" (jo tjena 5 min för er kanske, men inte i 5 månader)

9. "Åh vad skönt att du har tid att bara ligga och läsa" (men inte varje dag)

Kommentarer:

1 Josse:

Nummer 8, alltså, klockren! Det är bara kul i 5 minuter, inte längre...

Svar: Haha ja den har man blivit utsatt för många gånger. Kram!
Camilla Blomberg

2 Malin:

2, 7, och 8 känner jag verkligen igen mig i..

Kan inte annat än att hålla med om alla 9 punkter. Vissa borde lära sig "tänk först säg sen" principen :)

Svar: Det har du helt rätt i Malin att den principen ska alla få lära sig! :) Många menar nog inget illa fast det kommer ut lite fel ibland.
Camilla Blomberg

3 jessica:

on point..

Svar: :) kram
Camilla Blomberg

4 elin:

Nio saker man gärna får säga
1. Så roligt att du är här
2. Ska jag fråga hur du är idag - eller är det en sån dag så vi bara säger att det är kul att ses?
3. det bästa med vissa dagar är att de aldrig kommer igen, eller hur?
4. Kan inte du va med i vårt lag - vi behöver all peppning vi kan få!
5. Är det något jag kan hjälpa dig med?
6. Skulle du kunna hjälpa mig med.....
7. Snyggo!
8. Har du några bra bok/filmtips, varför?
9. Du, jag kommer aldrig kunna säga "jag vet precis hur det är" för det vet jag inte - men jag finns här för dig, okej?

Svar: Hej Elin! Vilken kanonbra lista du fick ihop! :D Tänkt tanken att skriva en sån också. Det kanske vore bra för omgivningen. Tack så jättemycket!
Camilla Blomberg

5 Anonym:

Upplevt i princip alla nio sakerna..inte speciellt roligt är det. Stolt över att jag har en så stark och fin kusin i alla fall! Kramar till dig! Saknar dig och er alla!

Svar: Verkligen inte kul att få höra oförstående saker. Taack så mycket vad glad jag blev nu! :D jättekramar och saknar er med!
Camilla Blomberg

6 Freja:

Sååå perfekt!!! Och jag älskar Elins, nio saker man gärna får säga också :) Ni är bäst!

Svar: Många känner igen sig på listan visst. Ja bra-att-säga-listan var bra! Tack!!
Camilla Blomberg

7 Bea:

2 och 3 har jag försökt intala mig själv länge ... Berättar inte för andra om min sjukdom så jag slipper höra kommentarer från andra.

Svar: Åh vad jag känner igen det där Bea. Att man låter bli att säga något för man inte vill höra något utdumt!!
Camilla Blomberg

8 Madeleineslife.blogg.se :

Skulle kunna varit jag som skrivit detta. Har förvisso slutat skolan och fick sjukersättning i augusti. Men det är samma ändå, bara andra tillfällen.

Styrkekramar
Madeleine

9 Madeleineslife.blogg.se :

Skulle kunna varit jag som skrivit detta. Har förvisso slutat skolan och fick sjukersättning i augusti. Men det är samma ändå, bara andra tillfällen.

Styrkekramar
Madeleine

Svar: Hej Madeleine! Vi är många som känner igen sig i listan. Skönt på ett sätt att man inte är ensam. Vi får hoppas att listan öppnar ögonen på dessa människor så att vi slipper kommentarerna i fortsättningen.
jättekram!
Camilla Blomberg

10 Venice:

Seriöst! Får du såna kommentarer i skolan?? Fy fan vad arg jag blir isåfall! Tusen kramar till dig som får stå ut med allt detta.

Svar: Ja vi är många som för höra sådant här i skolan tråkigt nog. Men många av de här punkterna är nog inte menat elaka på något sätt, utan bara kommit ut fel. Det är vad jag hoppas på i alla fall. Men kommentarer som kanske inte är fullt lika vanliga men som jag fått höra av mina lärare är ex. att jag ska vara inavel eller en mes som tar smärtstillande. Det är inte av oförståelse de säger så, det säger man bara för att vara elak känner jag. Tack för att du kika in och ett lass med kramar till dig! :)
Camilla Blomberg

11 lil' babustyle:

Jag vet hur det är... Lever också med en kronisk sjukdom och jag har fått höra det där så otroligt ofta så det är skrämmande...

Svar: Tänk att så många ska behöva kämpa med det här också utöver sin kamp de redan har. Så himla fel! Hoppas det här inlägget får upp ögonen på några i alla fall.
Camilla Blomberg

12 Pauline:

jag har en reumatisk sjukdom och fy vad jag känner igen mig!

Svar: Ledsen att du känner igen dig men det känns samtidigt skönt att jag inte är ensam. Kram :)
Camilla Blomberg

13 lisa:

Asså gud vad jag känner igen mig! Jag opererades för tre veckor sedan, och när man försöker förklara att man hela tiden är allmänt trött och får höra "ja men jag är också trött" och "det kan inte vara så farligt"
jag verkar inte som jag har ont. Jag verkar jättepigg, det märks knappt att jag är stel osv, men jag är fortfarande
sjuk!
Tack, tack camilla för att du skrev det här inlägget, jag känner igen mig så otroligt mycket!

Svar: Åh vad jag känner igen mig i den situationen. Blir så arg! Jag var också nyopererad när min lärare menade att min operation var en baggis jämfört med andra osv. På ett sätt var den väl det. Men den var ändå stor och gjorde ändå väldigt ont för mig. Min upplevelse är ju sann för mig. Tack själv för att du skrev hit till mig. Känns skönt att veta att man inte är ensam. Kramkram! :)
Camilla Blomberg

14 Ronja:

Har oxå Reumatism och du la den verkligen, klockren där Camilla:) kramar

Svar: Jag har förstått att väldigt många känner igen sig i punkterna jag skrev. På ett sätt kännas det skönt att man inte är ensam, men tråkigt att fler ska behöva ha det så. Jättekram!
Camilla Blomberg

15 fia None:

Hej .Har själv en son som är handikappad . Jag slåss varke dag med dårar som säger sånt .jag förstår att det är djävligt och jag hoppas att frågan väcks och att gemene man tänker till.
Ingen vill väl ha ont.
Jag önskar dig en trevlig kväll.
Och att värken tar och flyger sin kos.
Kram

Svar: Hej! Det känns så fel att man ska behöva ta den här kampen också, utöver den man redan har. Det tar så onödigt mycket energi.
Tack detsamma till dig! Ha det bäst! Kram :)
Camilla Blomberg

16 Michelle:

Man kan även få höra en trevlig kommentar av lärarna "jag vet ju inte om du ljuger/fejkar för att slippa detta". Har fibromyalgi, så det kan vara lite lika. Man får försöka att stänga av!

Svar: Att de ens uttalar sig på det viset! Blir så arg. Ett tag när jag gick i skolan så förväntade jag mig inget annat än att få höra elaka saker. Kram!
Camilla Blomberg

17 Camilla :

Vad är det för fel på människor? Okunniga? Ointelligenta? Suck!! Styrkekramar til dig

Svar: Ibland undrar man om en del är naturligt blåsta i huvudet på riktigt. Tack och superkramar till dej! :)
Camilla Blomberg

18 diskret.blogg.se:

Jag har en till punkt som jag vill lägga till, "jag tycker synd om dig/henne/honom".
Det kanske bara är min uppfattning, men för mig har inget blivit bättre för att någon tyckt synd om mig, blir snarare irriterad.
Fråga istället om du kan hjälpa till med något :)

Svar: Hejsan igen! Jag förstås hur du menar. Det finns nog en mängd andra punkter man kan lägga till, tyvärr. Men tänker det måste vara svårt för omgivningen att veta vad man ska säga också.
Camilla Blomberg

19 Annster:

Trist att människor ska kläcka ur sig så dumma kommentarer. Har vissa slutat använda huvudet helt? :(

Svar: En del menar säkert inget illa, men att det kommer ut väldigt klumpigt ibland. Jag hoppas att det är så i alla fall. I vilket fall har de nog glömt använda huvudet ;)
Camilla Blomberg

20 marina:

Har varit med om en hel del jag också. Ibland tänker inte folk på vad dom säger eller så är dem bara idioter och vet om det.
Jag gillar hjärnor, synd bara att alla inte har en..

Svar: Hej marina! Du har nog rätt i att många kanske inte tänker sig för innan de säger eller att det råkar komma ut lite fel. En del kommentarer är faktiskt ganska fascinerande hur man ens lyckas komma på. Tack för att du kika in! :)
Camilla Blomberg

21 Nicki:

Jag känner igen det där alltför väl. Är kroniskt muskelsjuk i överkroppen. Blä.

Svar: Ja vi är väldigt många som får ta den här kampen dagligen. Så himla tråkigt. Men hoppas inlägget kan få upp ögonen på andra så kanske det spar på kommentarerna i fortsättningen. :)
Camilla Blomberg

22 Vilja Lingonren:

Word!

Svar: Tyvärr är det väl så men hoppas vi sparat på några kommentarer som det här uppmärksammas. :)
Camilla Blomberg

23 Evelinn:

Kan inte forsta att sadant inte ar common sense. Bara for att man inte kan se pa nagon att de ar sjuk tror de allt ar bra. Finns sa manga gomda sjukdomar, om de inte tror en las pa istallet for att vara ignoranta till vad som finns runtom i varlden.

Bra inlagg och hoppas det oppnar ogonen for manga!

Svar: Jag kan bara hålla med dig i allt du skriver. Du har helt rätt! Synd att det ser ut så här för väldigt många men tror hoppas precis som du skrev att det här får upp ögonen på andra och att det kommer spara på några kommentarer i fortsättningen! :)
Camilla Blomberg

24 tinabenallyart.blogg.se:

Jag har ms. Och allting som du skrev, hörar jag varje dag. Jag vet hur du känner dig. Vore kul om vi kanske kunde bli vänner?:)

Svar: Hej igen! Fy vad tufft att behöva kämpa med andras oförståelse också. Tycker det borde räcka med den kamp vi redan har..
Du är såå välkommen i min lilla armé! :)
Camilla Blomberg

25 Frida:

Sådana kommentarer är så himla tråkiga och onödiga. Vet själv hur det är då jag upplevt alla de där kommentarerna då jag lever själv med 2 kroniska sjukdomar som dessutom är osynliga båda två.
Kramar

Svar: Ja verkligen - de är så onödiga! Men många gånger menar de säkert inget illa utan bara att det kommer ut fel. Det får man hoppas på i alla fall. Jättekram!
Camilla Blomberg

26 tinabenallyart.blogg.se:

10. Gör det bara som alla! (Om jag kunde göra allting som alla, då vore jag inte sjuk!)

Svar: Nåt sånt har jag också fått höra. Tror listan kan göras meterlång tyvärr..
men tack :)
Camilla Blomberg

27 Roxanne Muñoz Rytting:

Väldigt bra inlägg och så sant. Jag tampas med flera av de kommentarerna dagligen...

Svar: Tack så mycket! :) Ja det är bra att det uppmärksammas så kanske det går att undvika några dumma kommentarer i fortsättningen. Inte alls kul att du också ska kämpa med det här.
Camilla Blomberg

28 Ida:

Sant som bara den!

Svar: Tyvärr är det så.. Kul att du kika in Ida! :)
Camilla Blomberg

29 Frida:

Suck, känner igen samtliga punkter! Lever med EDS och fullkomligt älskar när folk börjar sina meningar med "När jag googlade...."

Svar: Sånt kan man bli galen på ibland. Känns nästan roligt när man hör så mkt knäppa saker. Man undrar hur de lyckas komma på saker att säga.
Tack för att du kika in! :)
Camilla Blomberg

30 Ebba Molin:

Jättebra skrivet!

Svar: Tack Ebba! Glad jag blir!
Camilla Blomberg

31 frkenduktig.blogg.se:

Lite samma sak när man som jag lider av utmattningssyndrom, ångest och depression. Det syns ibland (då mår man riktigt dåligt ) och ibland inte (då kan man ändå må ganska dåligt eller kanske ha en ok dag). Ibland önskar man att man hade en sjukdom som syns eftersom det är så lätt att känna sig misstrodd. Jag är livräddatt folk ska tro att jag är lat som iinte orkar jobba så mycket. Tur ändå att jag har så många runt omkring mig som bryr sig om mig och som förstår eller iallafall försöker förstå mig. Jag är mina närmaste evigt tacksam för det!

32 frkenduktig.blogg.se:

Lite samma sak när man som jag lider av utmattningssyndrom, ångest och depression. Det syns ibland (då mår man riktigt dåligt ) och ibland inte (då kan man ändå må ganska dåligt eller kanske ha en ok dag). Ibland önskar man att man hade en sjukdom som syns eftersom det är så lätt att känna sig misstrodd. Jag är livräddatt folk ska tro att jag är lat som iinte orkar jobba så mycket. Tur ändå att jag har så många runt omkring mig som bryr sig om mig och som förstår eller iallafall försöker förstå mig. Jag är mina närmaste evigt tacksam för det!

Svar: Jag förstår att du känner igen dig i punkterna. Inte roligt alls. Men skönt på ett sätt att man inte är ensam i det. Bra också att du har några som inte misstror dig och där du blir förstådd, så långt det nu går. Det är superviktigt. Julkram! :)
Camilla Blomberg

33 Amanda Jona [SPONTAN]:

Så himla bra och viktigt inlägg!

Svar: Tack Amanda kul att du tyckte det! :)
Camilla Blomberg

34 Taramella:

Reumatiker, hörselskadad och utbränd här. Jag känner så starkt igen mig med alla klumpiga kommentarer ifrån andra. Om människor ändå inte kan förstå, kan dom ju önskvärt i alla fall visa respekt. Vi får fortsätta att njuta av dom stunder som är bra i livet! Lycka till med allt du tar för dig. Kramar!

Svar: På ett sätt skönt att höra att att du verkligen kan förstå mig. Jag håller helt med dig. Lite mer respekt. Åtminstone en öppenhet att vilja försöka förstå. Tack för fina ord och jag önskar detsamma till dig! :)
Camilla Blomberg

35 Jennie:

väldigt bra inlägg, sånt här behöver uppmärksammas mer!

Svar: Tack Jennie! Kanske går det att öppna upp ögonen för fler där ute genom att uppmärksamma det här nu.
Camilla Blomberg

36 Rode Gradin:

Så viktigt inlägg! Just kommentaren om att man inte ser sjuk ut på utsidan. Som att det bara är okej om det syns, annars anses man vara en smitare i samhället, typ. Bra inlägg :)

Svar: Vad glad jag blev av att läsa din kommentar. Jättetack! Kram :)
Camilla Blomberg

37 Ellie:

Hej! Vill bara säga att jag känner igen mig i vart enda ord. Numera går jag inte i skolan längre som tur är. Men det var alltid så att de andra i klassen trodde att jag skolkade när jag i själva verket låg på sjukhus eller hemma och kräktes av smärtor. Därmed ingen som ville ta papper åt en eller låta en skriva av anteckningarna från en föreläsning. Det är ett privilegium att vara frisk nog att kunna arbeta eller gå i skolan. Och en stor sorg för oss som inte kan, och den blir inte lättare att bära när man får såna här kommentarer. Varför ska det vara så svårt att förstå bara för att det inte syns. När någon som har brutit benet klär sig fin och kämpar sig ut hejar alla på, men när någon som är kronisk sjuk utan att det syns gör det, möts det genast av misstänksamhet och-men då kan du väl inte vara så sjuk-kommentarer. Varför får inte vi samma hejarop, och positivitet? Håll ut, kämpa på och ge aldrig upp. Du. är. stark! Och vilken bra lista. Hoppas de som är friska tar det till sig!

Svar: Hej Ellie! Det känns verkligen som du kan förstå precis vad jag skriver om och det känns så himla bra. Men tråkigt förstås att du också kan ha så fruktansvärt ont. Jobbigt! Men jag är glad att du skriver hit till mig. Det kändes bara så skönt att helt enkelt läsa om någon som verkligen förstår. Tusen tack för alla fina ord! Det stärker till tusen. Kram :)
Camilla Blomberg

Kommentera här: