Bessemerskolans illa behandling avslöjas

Jag tänker nu avslöja hur Bessemerskolan tillät den illa behandlingen mot mig som funktionshindrad elev. Jag tog studenten 14/6-13 från omvårdnadsprogrammet på Bessemerskolan i Sandviken. Jag har en autoimmun inflammatorisk sjukdom som främst drabbar mina leder, muskler och brosk. Jag har även en bindvävssjukdom som gör att all bindväv, som finns överallt i kroppen, är försvagad. Varje dag är en kamp mot sjukdomarna och smärtan. Det kommer alltid att vara så.

Skolan visste om mitt sjukdomstillstånd, men det är av okunskap och oförståelse när mina lärare kommer med spydiga kommentarer som; ”har du fått dina sjukdomar via inavel?, ”jag kan inte hjälpa dig, du kommer förstå uppgiften när du har mindre ont”, du kan inte vara sjuk som är på sjukhuset så ofta” och ”du får inte sitta i rullstol, det är en brandfara”. Men det som såra mig var när min mentor sa inför hela klassen ”man är en mes om man tar smärtstillande, man ska stå ut”. Jag kände mig uthängd och försökte förgäves förklara mig. Men läraren svarade ”men du har ju tagit, eller hur?” och jag kunde omöjligt försvara mig.

Skolan har varit otroligt seg med hjälpmedel. Det tog över 2 månader att få ett överskåp och ett extra skåp i klassrummet! Nästan 2 veckor att få sjuktaxi bara för att jag var sjuk och inte gjort illa mig. Ärendena skickades runt mellan ”ansvariga” utan att något hände. Skolan kan omöjligt säga att dem gjort allt för att strida åt sina elever när de är för sjuka att göra det själv. Och om, hur har det märkts? De har svikit mig. När jag äntligen fick en specialstol i klassrummet försökte min lärare tvinga mig att byta, bara för att läraren själv ville sitta på den. Kan man sjunka så lågt? Jag blev också nekad att skriva prov på datorn. Speciallärarna, som ska hjälpa mig i sådana frågor, sa att vänsterhänta får skriva prov på datorn men inte om man har ont. Ologisk kommentar. Man struntade i mina rättigheter! Det tog 1år innan jag skrev mitt första prov på datorn. Och en kommunal skola ska vara tillgänglig för alla elever men ändå skrattade man mig rakt upp i ansiktet i 3år för att jag ville ha en fungerande ramp och dörröppnare! Jag ska inte behöva kämpa med det här också, det räcker med den kamp jag har.

Jag kände mig inte välkommen på skolan. När min klass skulle åka på en studieresa sa läraren till mig ”om du vill följa med får du åka med en annan klass”. Alla hörde och såg hur besviken jag var, men ingen vågade säga emot. Jag fick inte följa med av en anledning jag än idag inte vet om. Hur tror ni det känns att aldrig räknas med? Det var så fruktansvärt fel! Känslan av utanförskap blev inte bättre av att läraren sa ”du skulle ha varit med” när de kom tillbaka. Idrotten har jag också fått brottats med. Jag hade svårt att delta på grund av smärta. Jag hade 5 inblandade lärare i betyget. Jag fick höra att jag var tvungen att klara 60kg i benpress för att bli godkänd och motiveringen till varför jag inte skulle kunna få högre var ”andra kan undra”. Det är inte rätt att göra så. Jag ska också kunna uppnå högsta betyg! Men efter flertalet möten fick jag toppbetyget. Även i teoretiska ämnen har betygssättningen varit ett problem. Lärare som påstått att det var omöjligt att jag kan prestera så bra, till och med bättre än de andra i klassen, just för att jag är ”så sjuk”. Det är tjänstefel och dubbelmoral. Ena stunden ser jag för frisk ut, medan jag sen minsann är för sjuk!

Jag har pratat om min skolsituation och om mitt sjukdomstillstånd flera gånger för skolan. Men det enda jag fick höra var ett spydigt ”snart är skolan slut och då behöver du ALDRIG mer komma hit!!”. Men jag ska inte under några som helst omständigheter behöva acceptera att bli utsatt för kränkning och diskriminering! Jag ska inte behöva vara rädd för repressalier när jag försöker be om skolans hjälp. Jag är så besviken och ledsen över hur skolan hanterade det här! Hur lärare hade mage att be mig ge upp och acceptera hur jag blev behandlad, fast vi gick igenom likabehandlingsplanen tillsammans. Rektorn försvarade lärarnas särbehandling genom att säga ”det är inte konstigt att de beter sig illa, du ÄR ju faktiskt sjuk”. Precis som om det vore okej. Vad är det för lärare som jag ska lära mig utav?

Jag blev sjukskriven i 6 veckor efter en stor och komplicerad operation. Rektorn sa då ”du borde se över din frånvaro om du vill ha stipendium”. Kunde jag rå för att jag var sjuk kanske? Men jag tog studenten med 3 fina utmärkelser till trots! Bland annat för flicka med bästa betyg inom yrkesprogrammen. Det var första och enda gången som jag kände mig viktig och inte jobbig i skolan!

Avslutningsvis skulle jag önska att skolan lyssnar på sina elever i fortsättningen. Det skulle betyda mycket för mig och alla andra. Förstår ni inte att allt det här har en förödande effekt när man kämpar på och gör det bästa man kan!?  

Så! Det var den här berättelsen som jag skickade in till tidningen veckan efter studenten om hur jag upplevde skoltiden och som jag lovade att dela med mig utav till er. Tidningsreportrarna satt helt förstummade under intervjun. Hur reagerar ni?
Igår kom en "gammal vän" fram till mig. Hon omfamna mig och sa att hon var så stolt!! Hon hade ryst i hela kroppen när hon läste artikeln och börjat gråta. Hon lovade att hålla tummarna för mig. Jag kunde inte annat än visa det största leendet av tacksamhet. 

Hela reportaget i Arbetarbladet kan ni läsa HÄR. Vill ni läsa vad chefredaktören skrev, klicka här: "vem skyddar mot mobbande lärare?" Det är viktigt att det här uppmärksammas. Jag ser att det fortfarande sprids. Det är bra. På måndag ska jag ha uppföljning med en utav rektorerna. Spännande. 

• Kategori: , Media; • Taggar: Camilla, Camilla Blomberg, Sandviken, arbetarbladet, bessemerskolan, diskriminerad, kränkt, lärare, skolan; • Kommentarer (7)

Kommentarer:

1 Anonym:

Jag blir också helt förstummad. Vad stark du är Camilla!!!

Svar: Tack så mycket!!!
Camilla

2 Tant Eva:

Man blir helt matt! Jag har ingen aning vad jag skall skriva till dig då det liksom inte finns något att säga. Men självklart skall du fortsätta att ge offentlighet åt denna dynga! Har du så bara räddat en är det fantastiskt. KRAM på dig!

Svar: Ja det här tog upp så mycket onödig energi som skulle behöva läggas på tillfrisknandet istället. Hoppas skolan ändrar attityd och kan vara dem förebilder de egentligen ska vara åt kommande elever. Jag hoppas och tror att dem tar åt sig. KRAM på dig med Eva!
Camilla

3 E mamma:

Helt otroligt starkt att orka kämpa som du fått lov att göra i skolan! Har själv en 10årig dotter med JiA som fått höra kommentarer av lärare som är rent diskriminerande och kränkande. Mycket okunskap! Jag blir både ledsen och arg av att läsa hur du haft det och när jag förstår att detta tyvärr kommer vara något som kommer ta tid och kraft att förändra! Kram och TACK för att du genom din kamp mot din rätt också hjälper andra!!!

Svar: Tack för att du skriver och delar med dig du också! Jag vet att vi är många som behandlas illa och det gör mig frustrerad, men om vi tillsammans vågar berätta hoppas jag vi kan påverka. Det måste jag tro på. Jag delar med mig för att hjälpa andra. För mig är det redan försent. Det här tar upp så mycket av dem krafterna man behöver till så mycket annat. För att orka vara sjuk måste man vara frisk. KRAM och tusen tack själv för att du skriver till mig - det uppskattas verkligen. Jag finns alltid här om det är något. Lycka till i framtiden och hoppas din dotter får det bättre i skolan i fortsättningen!!!!
Camilla

4 M.:

Det gör mig så ont att läsa om dina upplevelser! Det är dags för vår lille Riddare att kasta sig ut i den stora världen Skolan nu. Han har Jia, polyartikulär och även iriter som börjat komma nu vid 6 års ålder. Jag har nyligen hittat din blogg och ska läsa mer om och av dig! Jag tar lite i taget... :) Mycket hopp, styrka och mod från oss till dig!

Svar: Hej, jag hoppas att er Riddare(passande smeknamn:) får en bättre upplevelse i skolan än vad jag hade. Ibland behöver man vara en riktig riddare för att få sin vilja igenom. Men jag tror och hoppas det går bra! Kul att du titta in och vill läsa mer. Jag finns här om du undrar något. Kram
Camilla

5 mickisericssons.blogg.se:

Helt otroligt hur skolan kan göra så mot en elev.

Min klass VO11 i Sala, vi anmälde skolan till skolinspektionen efter att de helt och hållet stött ut oss efter en ihop slagning tillsammans med komvux. Vi fick inte den praktiken eller tiden i skolan som vi skulle ha och fick då istället slita arslena av oss nu sista terminen innan studenten.

Så till skolinspektionen tycker jag att du bör anmäla händelsen. Men jag hoppas att det har blivit drastiskt mycket bättre på den där skolan efter den här tiden.

Blir helt rörd över att ha läst några av dina inlägg. Du är så fantastiskt stark och jag hoppas verkligen att den operationen som komma skall hjälper dig till det mycket bättre.

All lycka! / Mickis

Svar: Hej Mickis! Visst var det helt otroligt hur det var på skolan.Det låter väldigt underligt så som ni haft det på skolan sista året. Så himla frustrerande och tråkigt när det blir så där! Hoppas det blir bättre i framtiden!!
Camilla Blomberg

6 Anonym:

det blev fel blogg i förra kommentaren.. / Mickis

7 Amanda:

För det första vill jag bara säga gud vad jag beundrar dig för dina toppbetyg och stipendier och allt, trots dina sjukdomar! Riktigt beundransvärt! :) Själv har jag barnreumatism och bechterews sen drygt 8 år tillbaka, jag har precis tagit studenten från natur och jag kan säga att jag inte hade nå toppbetyg, jag orkade knappt med.. Och då verkar du ha betydligt mer jobbigt än mig, den där bindvävssjukdomen verkar hemsk, jag har aldrig tidigare hört talas om den.
Sen vill jag bara säga att jag blir chockad av vad jag läser! Hur kan man ens få bli behandlad på det sättet! Inte acceptabelt, usch! Du är stark! :) Den där kommentaren om att vänsterhänta får skriva prov på dator men inte du måste nog vara den mest korkade kommentaren jag någonsin hört, makes no sense?! Asså nä det är ju rent kränkande att säga det där om inavel och liknande. Jag blir riktigt upprörd. Som tur är beter sig inte alla lärare på det sättet, inte för att jag fått någon direkt super hjälp i skolan men då vi skulle se någon film på biologin och vi var få i klassen så frågade min mentor om jag ville ha lärarstolen (för den är mjukare att sitta på), hon skulle aldrig sagt det om vi var hela klassen för hon skulle aldrig vilja sätta mig i strålkastarljuset eller hur jag ska uttrycka mig. Min kompis har en synskada och fick ett stort skåp och hisskort, inte vet jag varför men hon fick det i alla fall. Ah men hur som helst du är en kämpe, tummen upp för dig! :)
Ps. Jag antar att du fortfarande är aktiv på bloggen och kan se det här meddelandet (och min mail).. Vilken diagnos har du som reumatiker? Vilka mediciner har du testat? Själv har jag ganska nyligt börjat med Orencia och i år är första gången jag träffat en riktig reumatolog. Skulle vara roligt om du svarade för det är mycket sällan jag stött ihop med någon annan med reumatism :)

Svar: Hej Amanda! Jag blev jätteglad för din långa kommentar. "Kul" att hitta någon som förstår vad jag menar eftersom du också är reumatiker. Skoltiden för mig har verkligen varit tuff men mycket är nog tack vare det som jag krigat för bra betyg. Jag ville överbevisa de andra. Men det är klart, det är och har varit fruktansvärt tufft.
jag förstår det du beskriver om att stå i rampljuset. Jag känner igen mig så himla väl. Man vill ju inte gärna vara den där sjuka tjejen i klassen. Sen lärarnas oförståelse det beror just ofta på att sjukdomen inte syns. För syns det inte finns det inte många gånger i deras värld. Synd att det är så. Men så funkar det ofta.
ja, jag är aktiv på bloggen jag har bara varit på läger och därför valt att inte uppdatera här under helgen. Men nu är jag tillbaka! :)
min reumatiska diagnos är barnreumatism med inslag av Psoriasisartrit (men ej i huden). Jag har testat många mediciner. Metojekt, Enbrel, humira, orencia, salazyoerine, stelara...
Har du fler frågor o funderingar eller bara vill skriva lite så är det bara att höra av dig. Jag finns här. Kram på dig och häng i tjejen! ;)
Camilla Blomberg

Kommentera här: